ECONOMIA

L’Índia, un horitzó econòmic per descobrir

Temps de Lectura: 5 minutos

L’Índia, un horitzó econòmic per descobrir
Avatar

CaixaBank

09 Març, 2016


Les seves perspectives de desenvolupament econòmic han sorprès el món. L’Índia, que representa la sisena part de la població i el 7% del PIB mundial, encara 2016 amb unes perspectives de creixement favorables. L’FMI ha estimat que l’economia del país asiàtic creixerà un 7,3% el 2016, xifra gairebé dos punts superior a la mitjana estimada de creixement del conjunt dels països emergents.

Els vectors del creixement

Un article recent de l’Informe Mensual de CaixaBank Research ha aprofundit en la realitat econòmica del país. En l’última dècada, la taxa de creixement del PIB ha estat, aproximadament, del 7%, i ha arribat en alguns períodes a gairebé el 10%. Les bones perspectives d’aquest exercici van de la mà de la tasca del ministre reformista Narendra Modi, escollit a mitjan 2014.

El director de l’Oficina de Representació de CaixaBank en aquest país, Pradeep Bhargava, analitza aquesta evolució: “és un ritme que sempre ha estat molt a l’ombra del de la Xina i, almenys a la psique espanyola, no ha tingut el protagonisme i l’atractiu que mereixia. Ara, amb algunes de les promeses emergents afeblint-se, l’Índia brilla més”.

L’economia a l’Índia

De raons, en té per brillar. L’Índia destaca en els últims temps pel seu dinamisme empresarial. Prova d’això són les 14 empreses que figuren a l’FT 500 de 2015 elaborat pel periòdic britànic Financial Times. Segons Bhargava, l’esperit emprenedor ha penetrat en l’estructura nacional: “hi ha de tot, però la majoria de les empreses amb què treballem pertanyen a sectors com la tecnologia, ceràmica, tèxtils i infraestructures”.

Des de 2014 existeix, a més, la iniciativa Make in India, impulsada per Modi per fomentar que empreses tant índies com multinacionals operin en aquest país. En paraules del director de l’Oficina de Representació: “Make in India vol aprofitar la joventut i la preparació de la seva població per desenvolupar la indústria al país”.

La pobresa: el gran repte

El Banc Mundial sosté que més de 700 milions d’indis viuen amb 3,1 dòlars al dia davant dels 365 milions que ho fan a la Xina. La pobresa és, al costat del dèficit d’infraestructures, el gran problema de l’Índia. Segons el director de l’Oficina de Representació, les mesures han de passar per “fer que l’economia real creixi i que es puguin generar llocs de treball. Històricament, la classe mitjana ha estat el motor d’una economia. Segons alguns càlculs, l’Índia ja compta amb una classe mitjana per sobre dels 200 milions de persones”.

Desenvolupament financer

Aquest desenvolupament també s’ha plasmat en matèria d’inclusió financera. Entre 2011 i 2014, més de 175 milions de persones van passar a tenir un compte bancari , el 18% de la població, cosa que deixa l’Índia en una posició avançada respecte a la d’altres països de la regió. Per Bhargava, hi ha una doble interpretació del sistema: “un sistema financer estès i ben desenvolupat facilita el crèdit per a aquells que tenen idees de negoci. Per contra, la poca penetració financera deriva en què s’ha de demanar crèdit a un interès molt elevat o han d’acontentar-se amb el seu propi capital”.

L’Oficina de Representació de CaixaBank a l’Índia busca millorar els canals de comunicació amb les institucions financeres locals, donant suport així a les activitats dels clients de CaixaBank al país, ja siguin de comerç exterior o d’inversions i projectes d’implantació. Per Bhargava, l’Oficina són “els ulls de l’empresa espanyola a l’Índia”. La majoria dels empleats de l’Oficina parlen castellà, fet que permet no només facilitar la interlocució, sinó “una comprensió més profunda i pròxima per interpretar la realitat índia en clau espanyola”.

Pots llegir més sobre economia mundial al nostre blog. Si prefereixes estar al dia en temes d’actualitat econòmica nacional i internacional, uneix-te al Twitter de @CABK_Research.

Accepto les condicions d'ús.