Cap Roig: com (i per què) organitzar un festival en temps de pandèmia

05 Maig, 2021

Cap Roig: com (i per què) organitzar un festival en temps de pandèmia


Després d’un any de pandèmia, sembla que la vida torna de mica en mica a la normalitat. La tornada de la música en viu, amb l’organització de festivals a l’aire lliure que es converteixen en una autèntica experiència sensorial, n’és una bona mostra.

La celebració d’aquests concerts és una fita emocionant en l’etapa actual, però també esdevé tot un repte. Al cap i a la fi, són un punt de trobada de milers de persones i, per descomptat, s’han de celebrar amb totes les mesures de seguretat sanitàries que la COVID-19 comporta.

Per als organitzadors, 2020 ha estat un any complicat amb unes conseqüències econòmiques catastròfiques, ja que es van deixar de celebrar uns 25.000 concerts, segons la Federació de la Música a Espanya, amb pèrdues d’uns 1.000 milions d’euros en facturació directa i uns altres 7.000 en vendes indirectes. En tornar a l’activitat, s’han trobat amb un escenari totalment diferent del que estaven acostumats. El coronavirus ha entrat com un cicló en el món dels festivals.

Cultura, economia i solidaritat

Encara que organitzar-los s’ha convertit en un desafiament, aquesta mena d’esdeveniments musicals ha de tornar. La cultura sempre és necessària, però encara ho és més després d’haver-se passat un any a mig gas.

L’impacte econòmic que suposen aquests esdeveniments a les zones on se celebren també resulta imprescindible després d’un any complicat, així com la seva capacitat de mobilització solidària, més rellevant que mai.

Com sentir la carícia tan necessària del violí d’Ara Malikian i, alhora, prevenir l’expansió de la COVID-19? Com tornar a vibrar amb Raphael amb total seguretat? Només hi ha un camí: unir esforços. Precisament així és com esdeveniments capaços de reunir desenes de milers de persones es poden tornar a celebrar.

Aquest és el cas de Cap Roig, un festival que fa dos anys va congregar al Baix Empordà (Girona) més de 43.000 persones al voltant de 25 concerts i que aquest any ha decidit tornar amb més il·lusió que mai.

Ho farà en una edició molt especial, la vint-i-unena, amb 23 concerts entre els dies 23 de juliol i 21 d’agost, amb estrelles de primera fila com ara Raphael, Ara Malikian, Passenger, Antonio Orozco, Estopa, Hombres G, David Bisbal, Morat, Love of Lesbian, Aitana, Manel, Els Amics dels Arts o Blaumut. Fins i tot hi actuarà Sara Baras, en un esdeveniment solidari els beneficis del qual es destinaran a projectes de Càritas que ofereixen suport socioeducatiu a infants en risc d’exclusió social.

Seguretat abans de res

Si organitzar un festival d’aquestes dimensions en condicions normals és tot un desafiament, fer-ho en plena pandèmia es pot convertir en una odissea.

En el cas del Festival de Cap Roig, el format és un gran avantatge. A diferència d’altres grans festivals que concentren un gran nombre de persones en pocs dies, Cap Roig s’estén durant més de 20 nits, fet que permet repartir l’afluència de persones.

De fet, experts del sector aposten que aquesta mena d’esdeveniments, sense tantes aglomeracions, serà el que triomfi aquest any. Amb tot, se celebraran en circumstàncies extraordinàries que obligaran l’organització a posar una atenció especial per tal de protegir la salut del públic i dels artistes.

«L’experiència d’organització del festival ha estat molt diferent aquest any, ja que l’hem hagut d’adaptar a la nova situació, tot garantint un entorn segur per a tots i tenint en compte les mesures sanitàries i les restriccions anunciades amb relació a la COVID-19». Així resumeix Juli Guiu, president del Grup Clipper’s i director del Festival de Cap Roig, el que suposa organitzar una cita d’aquesta magnitud en circumstàncies de pandèmia.

Les mesures de seguretat necessàries són molt variades, però potser la més bàsica, més enllà de l’ús de la mascareta, és el distanciament social. Encara que a primera vista podria semblar complicat mantenir la distància en un esdeveniment multitudinari com un festival a l’aire lliure, l’organització del Festival de Cap Roig ha trobat la fórmula per aconseguir-ho.

«Hem ampliat l’espai de la grada del públic i hem reduït l’aforament. Pel que fa a la restauració, també hem creat una nova zona Market a l’exterior, amb una extensió fins a sis vegades superior a l’habitual», explica Juli Guiu.

L’excepcionalitat del moment farà que l’ús de la mascareta sigui obligatori a tot el recinte. Totes les zones tindran diversos punts de distribució de gel hidroalcohòlic. Com cada any, el festival se celebrarà a l’aire lliure. Tot i que es tracta d’una circumstància que dificulta la concentració del patogen, l’organització anirà una mica més enllà i assignarà els seients prèviament. També reduirà un terç de l’aforament habitual, per la qual cosa la màxima ocupació serà de dos terços respecte d’edicions anteriors.

A l’hora de controlar l’accés del públic, es faran servir dispositius telemàtics que evitaran el contacte entre les persones. També en el moment d’accedir es farà un control de temperatura a tots els assistents.

Cap Roig: com organitzar un festival en temps de pandèmia

Un esforç extra que paga la pena

La implantació de totes aquestes mesures suposa un esforç important pel que fa a logística, personal i suport econòmic. En aquest sentit, el suport d’entitats com ara CaixaBank, alineada amb els valors que aporta el festival, resulta necessari.

La implicació de CaixaBank en l’organització respon a l’objectiu d’aconseguir que el Festival de Cap Roig mantingui la seva triple vessant: la cultural, consolidant-se com una de les cites musicals més importants d’Europa; la social, amb l’actuació solidària de Sara Baras; i l’econòmica, gràcies a l’important impacte directe i indirecte de retorn econòmic per a la zona on se celebra.

«Una gran part del públic del Festival de Cap Roig no viu ni visita habitualment la Costa Brava», puntualitza Juli Guiu. «Molts d’ells es desplacen únicament per assistir al concert i aprofiten per quedar-se dos o tres dies per la zona. Això té una repercussió directa, per exemple, en l’hostaleria i en la restauració. A més, en l’àmbit intern, el festival representa la generació de 240 llocs de treball fixos». Segons un estudi fet per PwC, l’impacte econòmic de l’edició del 2019 va ser superior als 18 milions d’euros.

L’esforç extraordinari en mesures de seguretat que suposarà l’organització de la vint-i-unena edició ja ha començat a donar els seus fruits fins i tot abans que els primers acords comencin a sonar al recinte de Cap Roig.

«Després d’aquests temps tan difícils, el públic té moltes ganes de tornar a veure concerts i música en directe. Hem estat molt responsables i molt exigents amb la seguretat del Festival de Cap Roig, tot respectant i complint amb totes les mesures sanitàries i de prevenció contra la COVID-19. I el públic està responent molt bé. Només una setmana després de presentar el cartell d’aquesta edició, aconseguim penjar el cartell de sold out en quatre concerts: Manel, Aitana, Estopa i Morat», destaca Juli Guiu.

Amb més força que mai

Més enllà de les múltiples mesures de seguretat i de l’ampliació de l’espai destinat a la celebració de l’esdeveniment, el Festival de Cap Roig pretén, un cop més, superar-se a si mateix. Un afany que afronta, si cal, amb moltes més ganes que mai després del parèntesi que els seus organitzadors es van veure obligats a fer l’any passat.

«Estem molt satisfets i il·lusionats pel cartell que hem presentat enguany. Tenim moltes granes de començar aquesta nova edició, després de la pausa inesperada de l’any passat», reflexiona Guiu. «Tornem amb més força que mai en un any molt difícil i complicat, reunint un cop més grandíssimes estrelles en un cartell amb 23 nits extraordinàries».

Les receptes que aplicarà l’organització en aquest sentit continuaran sent les de sempre: les que, edició rere edició, han fet que aquesta cita hagi reeixit. Bàsicament, continuar fidel al seu estil eclèctic per arribar a un públic com més ampli millor i comptar amb alguns dels artistes més rellevants de l’escena internacional, nacional i local. «A més a més, continuem apostant pel ja consolidat Cap Roig Mini i continuarem potenciant la nit solidària, enguany amb Sara Baras», recorda Guiu.

En una situació d’emergència sanitària, econòmica i cultural, és més necessari que mai unir esforços perquè iniciatives com el Festival de Cap Roig es puguin celebrar amb total seguretat. En el cas de CaixaBank, l’entitat està compromesa amb el desenvolupament d’oportunitats per als territoris en què està present.

Aquest festival és una manera d’impactar positivament a través de la cultura, la dinamització econòmica i la generació d’oportunitats a la zona. També de reunir, un altre cop, milers de persones amb les seves estrelles favorites durant 23 nits. Tot i que de vegades feia la sensació que mai més no tornaria a passar, el fet cert és que aquest trosset de normalitat ja el tenim a tocar.