SOSTENIBILITAT

Beth Borés: “El llenguatge no verbal té un pes més gran que el llenguatge verbal”

Temps de Lectura: 5 minutos

Beth Borés: “El llenguatge no verbal té un pes més gran que el llenguatge verbal”
Avatar

CaixaBank

15 Maig, 2017


Des de sempre, Beth Borés ha sabut que la seva veritable vocació en la vida és “la persona en si mateixa ”. Mare de set fills i gran entusiasta del tennis, Beth té clar que el seu objectiu és ajudar líders i corporacions a projectar una imatge d’excel·lència, fent-la sòlida i autèntica. Per a ella, “més important que què es diu, és com es diu”.

Llicenciada en Dret per la Universitat Autònoma de Barcelona, Beth Borés és actualment consultora d’imatge en ACC Imagen Personal, companyia que ella mateixa va fundar el 2014. Avui dia també imparteix la ponència “Comunicació i imatge per a l’èxit professional” dins el cicle de xerrades DialogA. Per a Beth, la projecció d’una bona imatge personal és crucial, ja que d’ella depèn, en bona part, l’èxit profesional.

Per què la imatge personal és tan important en l’èxit d’una persona?

Vivim en un món trepidant en què no hi ha temps per a relacionis interpersonals profundes. Prenem la majoria de les decisions basant-nos en la nostra intuïció, associant les característiques externes que observem en les persones, en els productes o en les organitzacions, a determinades qualitats internes que pensem que aquestes característiques externes reflecteixen. I decidim gairebé instantàniament si convidarem aquesta persona, producte o organització a formar part, o no, de la nostra vida.

Sembla que aquesta imatge es mogui sempre entre la negació o l’aprovació. No hi ha un punt intermedi?

No és possible tenir una imatge neutral. Pots estar en silenci, però la teva imatge ho diu tot de tu, qui ets, com et sents amb tu mateix, com esperes que et tractin.

I què me’n diu, de la imatge personal en l’àmbit laboral?

En l’àmbit professional, una bona gestió de la teva imatge personal serà fonamental per projectar confiança, credibilitat, honestedat, professionalitat, compromís, serietat, lideratge i tots aquells atributs tan desitjables en un professional. O al contrari. Com que no pots evitar que la teva imatge comuniqui, sembla una opció intel·ligent gestionar bé el missatge que vols projectar.

Concretament, quins elements conformen la imatge personal?

La imatge és la percepció que el públic té d’una persona, un objecte o una organització. I la percepció implica, en el procés, els cinc sentits. És obvi que una bona aparença pot fer-nos guanyar una primera batalla, però la guerra necessita tota l’artilleria per poder conduir-nos a la victòria i sostenir la conquesta en el temps. La imatge personal se sustenta en quatre pilars fonamentals: aparença (pentinat, roba, accessoris, alçada…), comportament (actitud), comunicació (llenguatge verbal i llenguatge no verbal) i rastre digital (fotografies, comentaris, opinions…).

Què determina si una imatge personal és “bona” o “dolenta”?

Si bé que és cert que el que pot ser una bona imatge per a tu pot ser nefasta per a mi, crec que la majoria de nosaltres estaríem d’acord a afirmar que una bona imatge és aquella que és apropiada (a l’ocasió, el context, el lloc, el clima, l’edat, l’hora, el tipus d’esdeveniment) i coherent (la imatge exterior és el reflex de les qualitats que trobaré quan et conegui més profundament). No hi ha enemic més gran ni més letal per a la imatge personal que la incongruència i la incapacitat de sostenir aquesta primera impressió causada al llarg del temps, perquè el teu interlocutor se sentirà estafat, defraudat.

Llavors, és impossible canviar una primera impressió “dolenta”?

És clar que pots fer-ho! T’enfrontaràs amb un treball ardu perquè el biaix de confirmació s’encarregarà d’ignorar tot senyal que contradigui el judici de la primera impressió. Per això és crucial que donis a aquesta primera impressió que causes la importància que cal.

Molts estudis afirmen que el llenguatge no verbal és molt més determinant que el llenguatge verbal.

En un procés de comunicació, més important que què es diu és com es diu. D’aquí la conclusió que, en la projecció d’un missatge, el llenguatge no verbal té un pes més gran que el llenguatge verbal. I molt més si tenim en compte que el 90% de la informació de què es nodreix el nostre cervell és informació visual. I aquesta informació visual es processa 90.000 vegades més ràpidament que les paraules.

De la teoria, a la pràctica: com ha treballat Beth Borés la seva marca personal?

“Sigues tu mateix. Els altres personatges ja estan assignats”. Aquesta contundent afirmació d’Oscar Wilde m’ha servit de màxima guia a l’hora de construir la meva identitat, i per tant, la meva marca personal. Tinc una cura especial que la meva imatge personal sigui el reflex fidel de la meva marca personal, del missatge que vull projectar, de com vull que el món em percebi i que aquesta percepció coincideixi amb el “producte” que les persones trobaran quan em coneguin. Crec que aquí hi ha la clau de l’autenticitat. Que el que vegis sigui el que hi ha. I l’autenticitat és l’element fonamental per poder mantenir la teva imatge al llarg del temps, cosa que és essencial per crear una marca personal sòlida.

Si t’ha interessat aquest tema, també et pot interessar l’altra ponència de Beth Borés sobre Tècniques per parlar en públic.

Beth Borés ens explica la seva opinió sobre les xerrades DialogA, a les quals pots assistir en qualsevol momento.

Accepto les condicions d'ús.

Comentaris

Enviar comentari