En efecte, el ritme d’avenç del consum ha estat més vigorós del que s’esperava i ha arribat a superar l’avenç registrat en el conjunt de l’eurozona. Tanmateix, també és just indicar que aquest avenç encara es troba un 3,9% per sota del nivell màxim assolit abans de la crisi, a causa de l’intens ajust experimentat durant la recessió.
Bones perspectives per al consum
Temps de Lectura: 5 minutos
CaixaBank
07 Novembre, 2017
Les previsions apunten que el consum de les llars, que suposa gairebé el 60% del PIB, continuarà creixent durant els propers mesos, tal com ha succeït de manera ininterrompuda des de mitjans 2013. L’últim Informe Mensual de CaixaBank Research preveu que la tendència positiva es mantingui i que continuï registrant avenços sòlids; en concret, del 2,6% el 2017 i del 2,4% el 2018.
«Tots els factors subjacents apunten en la bona direcció», assegura en l’Informe Mensual Judit Montoriol-Garriga, del Departament de Macroeconomia de CaixaBank: «La creació de llocs de treball continua a bon ritme, s’esperen creixements salarials moderats en un context de baixa inflació, la confiança està en màxims i les condicions financeres són favorables». Així, tot sembla indicar que aquests factors continuaran donant suport al consum —en especial el de béns durables— durant els propers trimestres.
Una recuperació heterogènia
Tot i que la recuperació del consum està sent generalitzada, és «també heterogènia, segons les característiques sociodemogràfiques de les llars», alerten Anna Campos i Clàudia Canals en l’Informe Mensual de CaixaBank Research. «L’evolució del mercat laboral, la temporalitat i la creació de noves llars marcaran la continuïtat d’aquesta recuperació», afirmen.
D’una banda, «l’elevada taxa de temporalitat continua sent un llast per a la recuperació del consum, ja que, generalment, els contractes temporals acostumen a anar associats a salaris més baixos», expliquen Campos i Canals. De l’altra, la forta irrupció de les noves tecnologies, sobretot el comerç electrònic (e-commerce) i el consum col·laboratiu, suposen un canvi de paradigma en els hàbits de consum, especialment entre els més joves.
La digitalització, canvi de paradigma
El que està fent aquesta digitalització del consum és transformar totes les fases del procés de compra tradicional. «En primer lloc, perquè atorguen als consumidors un paper cada cop més rellevant» i, a mesura que estan més connectats, també un «poder de decisió més gran», explica Roser Ferrer en l’Informe Mensual. Els consumidors poden comprar en qualsevol moment i des de qualsevol lloc, personalitzar cada cop més els productes i els serveis que consumeixen, tornar els que no volen i compartir les seves experiències a les xarxes socials. Encara més, han incorporat a les seves expectatives aquesta conveniència més gran: esperen que tots els processos de compra, tant en línia com fora de línia, siguin igual de ràpids i d’eficients.
En definitiva, bones previsions generals per a un consum que les noves tecnologies digitals estan canviant de manera radical. «Fer que aquesta transformació digital assoleixi tot el seu potencial dependrà de com es gestionin certs desafiaments, com ara la garantia de la seguretat i la privadesa digital dels consumidors, l’adaptació del marc legal a un entorn de canvi ràpid o la gestió de l’impacte de les noves tecnologies sobre l’ocupació», conclou Roser Ferrer.
Comentaris