Carn que té gust de carn, però amb un origen 100% vegetal. Així són els productes que ofereix Heura Foods, la start-up guanyadora de la fase sectorial en la categoria Agro Food dels Premis EmprenedorXXI. La seva carn vegetal, sostenible i nutritiva, aporta proteïnes amb un impacte positiu per reduir l’impacte que té la ramaderia sobre el medi ambient i la societat. Marc Coloma, CEO i cofundador de l’empresa, ens n’explica els avantatges.
Carn vegetal per salvar el planeta
Temps de Lectura: 5 minutos
CaixaBank
21 Juliol, 2020
Què voleu aconseguir amb Heura Foods?
Estem impulsant el futur de la carn. Una carn que sigui sostenible i permeti alimentar tot el món. Avui, la ramaderia és la indústria que més contribueix al canvi climàtic. El que nosaltres fem és alinear la gastronomia i les nostres tradicions, aportant la carn que tant ens agrada, però amb un origen 100% vegetal.
Com va sorgir la idea de posar en marxa l’empresa?
Els fundadors d’Heura Foods venim de l’activisme social i mediambiental. D’intentar conscienciar i educar sobre un canvi de paradigma més sostenible i just. Va arribar un moment en les nostres vides en què vam creure que la millor forma de canviar el sistema era proposar-ne un de nou en què tothom hi guanyés.
Canviem de cotxe cada set anys, votem cada quatre, però mengem de tres a cinc vegades al dia. Faltaven opcions als supermercats que alineessin el que ens agrada amb els nostres valors. D’aquí va sortir Heura Foods, de generar carn alineada amb els valors del segle XXI.
La pandèmia de la COVID-19 ha alterat gairebé tots els sectors econòmics. Com ha afectat una empresa com la vostra?
La pandèmia ha estat un punt d’inflexió per a tots, especialment per als nostres clients de restauració. Això ens ha afectat molt. Tanmateix, creiem que d’aquesta situació també n’han sorgit oportunitats. Hem vist que aquesta crisi ha fet que molta gent es qüestioni la seva manera de menjar. I també que moltes persones hagin començat a afegir als seus cistells de la compra les proteïnes vegetals.
La carn vegetal és tendència a tot el món, tot i que se sol associar exclusivament amb determinats sectors de la població. Què pot trobar el consumidor mitjà en la vostra proposta?
Fins ara, la proteïna vegetal es percebia com una opció en què es renunciava a gust i experiència. Nosaltres vam néixer per dinamitar aquest concepte i portar opcions que permetin no renunciar a res i, alhora, obtenir tots els beneficis.
En l’aspecte mediambiental, com pot ajudar la producció i el consum de carn vegetal a la preservació del planeta?
La magnitud de l’impacte de la ramaderia en el medi ambient és impressionant. El 30% de la superfície terrestre lliure de gel es dedica a aquesta activitat, així com el 77% de la producció agrícola. Tanmateix, la seva eficiència és molt baixa. Amb la mateixa quantitat de llegums, podem optar entre alimentar tot Europa amb carn de vaca o quatre vegades la població total de la Terra amb els productes d’Heura Foods.
A més, l’estalvi d’aigua i de terra és molt més elevat en el cas de la carn vegetal. Si comparem un paquet d’hamburgueses d’Heura Foods amb un d’hamburgueses de vedella, l’estalvi és de 53 dutxes.
Pel que fa a l’aspecte nutritiu, quin impacte pot arribar a tenir la carn vegetal sobre la societat?
Actualment, a la Terra mor més gent per obesitat que per fam. I Heura és una solució als dos problemes. D’una banda, per la seva eficiència. I, per l’altra, parlem de proteïnes amb percentatges de greixos i calories molt baixos, però amb una gran quantitat de fibra. Són proteïnes molt més saludables que les d’origen animal i que pots menjar cada dia. Els nostres productes estan considerats com a excel·lents a l’app Yuca, mentre que a MyRealFood estan catalogats com un bon processat.
Dins la categoria de carns vegetals, quins són els avantatges diferencials que aporten els productes d’Heura Foods? En quin sentit heu innovat dins del sector?
Una cosa que ens diferencia en el nostre sector és el nostre origen. Naixem al Mediterrani. A Espanya ens encanta menjar i l’enfocament culinari que donem als nostres productes és totalment distintiu. Fins i tot hi ha carnissers que, quan els tasten, creuen que mengen carn.
A més, estem avançant nutricionalment i aconseguim innovar en el camp dels lípids per aconseguir productes molt sucosos amb molt poca quantitat de greix, creat a partir d’oli d’oliva verge extra.
Pel que fa a la nova normalitat que es planteja per la crisi del coronavirus, quin paper creus que pot tenir el consum dels vostres productes en aquesta nova realitat?
Al final, la carn vegetal és com una navalla suïssa, perquè resol molts problemes i preocupacions dels ciutadans. Hi ha gent de més edat que està començant a menjar carn vegetal perquè és molt millor per a la seva salut, mentre que gent molt jove, conscienciada sobre el medi ambient i els animals, sent que aquesta és l’opció correcta que ha de triar. La crisi de la COVID-19 està accelerant tota aquesta tendència, que ja és imparable.
Quins plans teniu de cara al futur?
A Heura volem evolucionar el lineal de la carnisseria per revolucionar el futur del planeta. Així, doncs, ens estem centrant a generar un rang de productes que incloguin aquells que més estimen els consumidors i fer-ho en un format de carn animal, però amb un origen 100% vegetal.
La nostra intenció és que aquests productes arribin al màxim nombre de països possible, mentre conscienciem sobre l’impacte de la ramaderia i la solució que suposa la carn vegetal.
Què ha suposat per a vosaltres haver guanyat la fase sectorial dels Premis EmprenedorXXI?
Els Premis EmprenedorXXI ens han ajudat a aconseguir que el nostre projecte guanyés visibilitat i que molta gent que no coneixia el que Heura Foods aporta a la societat ara ho sàpiga. És genial tot el suport que rebem de CaixaBank i n’estem molt agraïts. Rebre un premi així és una sensació brutal, pel reconeixement que ha suposat a tota la feina que hem desenvolupat com a equip. És una cosa impressionant.