SOSTENIBILITAT

Claus per planificar el voluntariat corporatiu de la teva empresa

Temps de Lectura: 5 minutos

Claus per planificar el voluntariat corporatiu de la teva empresa
Avatar

CaixaBank

04 Desembre, 2020


Donar el millor d’un mateix en l’àmbit laboral és una expressió que té més sentit del que sembla. N’hi ha prou a demanar-ho als milers de treballadors que cada any s’involucren en programes de voluntariat corporatiu promoguts per les seves empreses per fer d’aquest món un lloc millor. Es tracta d’activitats que aporten un benefici important tant als col·lectius i a les causes que el necessiten com a les companyies i als empleats que les duen a terme.

No tan sols ajuda l’empresa a construir una reputació sòlida i a avançar en la seva agenda sostenible, sinó que el voluntariat corporatiu també reforça el compromís dels treballadors amb la seva companyia i els ofereix vies per dotar d’un nou sentit la seva activitat professional, entre molts altres avantatges.

Més enllà de la mera millora de la seva imatge, hi ha moltes raons per incorporar aquesta activitat a l’estratègia d’un negoci, que van des de l’enfortiment de les polítiques de recursos humans fins al suport de causes apreciades pels diversos grups d’interès. Per aquest motiu, cada cop hi ha més empresaris que consideren el voluntariat corporatiu com una oportunitat real per a les seves companyies. Tanmateix, aprofitar aquesta ocasió és molt més que anar un dia a donar un cop de mà a un menjador social o organitzar una recollida d’aliments esporàdica. Si el que es pretén és implantar-lo correctament, cal tenir en compte certs factors que en multiplicaran els avantatges.

Què és el voluntariat corporatiu

Abans de llançar-se a incorporar el voluntariat corporatiu en una empresa és important saber exactament a què ens referim quan parlem de voluntariat corporatiu, en quin context apareix i qui hi intervé.

Tal com explica Voluntare —una de les xarxes de voluntariat corporatiu més importants d’Espanya i d’Amèrica llatina, el soci director de la qual és l’Associació Voluntaris de “la Caixa ”— aquest concepte va aflorar com a resposta al sorgiment de la consciència social a les empreses i la posada en marxa de plans de responsabilitat social. El voluntariat corporatiu es va convertir en una de les eines que serveixen per executar aquests plans.

En concret, l’organització defineix el voluntariat corporatiu com aquell que desenvolupen els empleats d’una empresa per tal de contribuir a diverses causes, sia socials sia mediambientals, i que rep el suport de la mateixa companyia. L’impacte que pretén no és econòmic, sinó social o mediambiental.

A més dels empleats i de la mateixa companyia, en el voluntariat corporatiu també intervenen organitzacions facilitadores o ONG, que són les que millor coneixen la problemàtica a la qual l’empresa i els treballadors pretenen donar resposta, i també les causes o les persones per a les quals es desenvolupen els programes. Així mateix, hi poden intervenir altres grups d’interès, com ara accionistes o clients.

Voluntariat assistencial i professional

A l’hora de cercar iniciatives per incorporar-les al pla de voluntariat corporatiu d’una empresa cal tenir en compte que les accions no tenen per què ser exclusivament assistencials, és a dir, aquelles que no requereixen habilitats ni coneixements específics. De fet, que els empleats puguin aplicar la seva experiència professional en les seves activitats de voluntariat augmenta la seva satisfacció.

Així ho recull l’informe Radiografía del Voluntariado Corporativo en España 2020 fet per Voluntare. El treball, que analitza l’evolució d’aquest tipus de programes en les empreses des de l’any 2015, ha observat que els empleats d’empreses que ofereixen més oportunitats de voluntariat professional o probo tendeixen a participar més en aquest apartat.

La raó és que, en aportar els seus coneixements específics, el treballador percep que la seva implicació ha estat útil per canviar realitats i la sensació d’haver ajudat és més gran que en programes més assistencials.

En qualsevol cas, promoure un equilibri entre tots dos tipus d’activitats pot ser una bona idea, ja que les assistencials —que acostumen a ser més senzilles que les professionals— són una porta d’entrada excel·lent perquè els empleats s’animin a provar el voluntariat corporatiu.

La importància del temps

Per desenvolupar un pla de voluntariat corporatiu en una empresa cal no oblidar una variable força important: el temps. Tant el que necessita el programa per consolidar-se com el que hauran de dedicar els empleats per desenvolupar les diverses activitats.

De fet, cedir un nombre d’hores als treballadors perquè puguin dur a terme les accions de voluntariat dins del seu horari laboral és una alternativa que reforça la seva participació en els programes en major mesura que si ho han de fer en el seu temps lliure.

Aquest és un efecte que també es pot aconseguir si no cau en la impaciència i se li dona al programa prou temps perquè s’assenti en la companyia. Tal com recull l’informe de Voluntare, en les empreses que han implantat el voluntariat corporatiu fa més de deu anys, més del 75% dels seus voluntaris repeteixen tres vegades o més a l’any en aquest tipus d’activitats.

Un cop consolidat el programa, resulta interessant promoure la rotació per augmentar la participació. Per fer-ho, s’ha d’arribar a nous empleats i també cercar noves formes de participació que els atreguin cap a les activitats de voluntariat.

Els ODS com a guia

A l’hora d’avançar en la seva agenda de sostenibilitat, les empreses poden trobar en els plans de voluntariat corporatiu un aliat potent. En aquest sentit, set de cada deu programes implantats en companyies espanyoles estan alineats amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) establerts per l’ONU, que constitueixen una guia excel·lent a l’hora d’enfocar aquesta mena d’activitats.

A Espanya, els ODS als quals les companyies i els empleats dediquen més esforç són el número 10 (Reducció de les desigualtats), el número 4 (Educació de qualitat) i el número 8 (Treball decent i creixement econòmic). Entre els mediambientals, hi destaca el número 13 (Acció pel clima).

L’alineació amb aquests ODS s’observa en l’acció que duu a terme l’Associació de Voluntaris de “la Caixa ” a través de diverses activitats, principalment en quatre àmbits: pobresa infantil, salut i gent gran (ambdós relacionats directament amb l’ODS número 10), inserció laboral (ODS número 8) i educació financera (ODS número 4).

Un exemple d’això és que, durant aquest any, els voluntaris de CaixaBank han impulsat més de 1.000 tallers d’educació financera, en col·laboració amb entitats socials i centres educatius de tot el territori, relacionats amb l’ODS número 4. L’objectiu consisteix a ajudar diversos col·lectius vulnerables a comprendre conceptes bàsics relacionats amb l’estalvi o la gestió dels diners i a oferir-los eines per gestionar el seu pressupost personal i prendre millors decisions.

Per part seva, el programa de Voluntariat de CaixaBank ha posat en marxa l’acció «L’Arbre dels Somnis», que enguany ha assolit una participació rècord a causa de la crisi de la COVID-19 i l’increment de la pobresa infantil. A través d’aquesta acció, empleats de l’entitat i clients recullen a les oficines de CaixaBank una de les cartes en les quals nens i nenes en situació de vulnerabilitat exposen quins regals els faria més il·lusió de rebre. D’aquesta manera, poden contribuir a fer realitat els somnis d’aquests menors entregant els regals a la mateixa oficina abans del dia 11 de desembre.

En total, aquest any els voluntaris de CaixaBank han beneficiat 114.141 persones. Cada dia, duen a terme dotze accions diferents per tot el territori nacional, equivalents a 193 hores diàries de voluntariat.

El voluntariat corporatiu és una via excel·lent per millorar l’experiència dels empleats d’una empresa i també per multiplicar l’aportació de la companyia a la sostenibilitat de l’entorn i al benestar de les persones. Al capdavall, es tracta de tornar a la societat una part del que aquesta ha aportat al negoci. Una solidaritat que s’ha de desenvolupar de manera meditada i planificada perquè ofereixi els millors resultats possibles.

Accepto les condicions d'ús.