Com utilitzem les TIC i les xarxes socials?
Temps de Lectura: 5 minutos
CaixaBank
31 Març, 2016
L’últim baròmetre del Centre d’Investigacions Sociològiques (CIS), corresponent al mes de febrer de 2016, ha confirmat el que era un secret de domini públic. Mòbil, xarxes socials i serveis de missatgeria instantània formen part de l’ADN dels espanyols, tant per a ús personal com per relacionar-se amb les empreses. Aquests són els aspectes més destacables de l’estudi:
D’entre tots els usuaris, el 100% dels millennials utilitzen WhatsApp (o una altra aplicació similar de missatgeria instantània com ara Line, Telegram, Snapchat, etc.). Partint de les dades del CIS, aquest percentatge d’ús davalla gradualment a mesura que avancem franges d’edat. Els que tenen més de 65 anys són l’únic grup en el qual hi ha més persones que no utilitzen l’eina, encara que 1 de cada 5 persones sí que ho fa. Respecte a la freqüència, el 90% dels usuaris la utilitzen contínuament o diverses vegades al dia, mentre que, per tipus d’ocupació, 1 de cada 4 la utilitzen per motius laborals.
Com queda el mapa en xarxes socials?
Segons el CIS, el 50% dels usuaris de xarxes socials s’hi connecten més d’una vegada al dia, i aquest percentatge puja fins al 71% en el cas dels usuaris millennials. Pel que fa al tipus d’ús, l’estudi “Navegantes en la red” de l’Associació per a la Investigació de Mitjans de Comunicació (AIMC) ha analitzat els principals hàbits al nostre país. La primera posició, l’ocupen les relacions d’amistat (75%), seguit de la informació d’actualitat (53%) i les relacions familiars (49%).
Respecte a la preferència per xarxes, segons l’estudi d’AIMC, Facebook manté l’hegemonia (87%), seguit de Twitter (46%) i Instagram (30,7%), que obté la tercera posició. Un ordre que també confirma el CIS en l’enquesta del febrer.
Un altre aspecte interessant és la tendència multidispositiu de les xarxes socials. De fet, del VII Observatori de Xarxes Socials publicat al final de 2015, es desprèn que 3 de cada 4 usuaris ja ho són multidispositiu, fet que repercuteix en la retroalimentació entre unes xarxes i altres.
Del desvinculat al preocupat, perfils a les xarxes socials
El mateix Observatori de Xarxes Socials també ha fet un balanç dels usuaris a les xarxes, que ens deixa un 26% d’usuaris “dependents” (“es desanimen quan escriuen alguna cosa i no els responen”) i un 18% de “desvinculats” que donen importància al fet social però que prefereixen mantenir la distància amb la dimensió que ha adquirit. El grup més abundant és el dels “pragmàtics” (37%), els usuaris que orienten les xarxes a un ús purament funcional.
Els “maximizadors” (19%), finalment, són els que deixen una mica de banda el perfil social i creuen que les xarxes són un bon canal de contacte amb les marques. Parlant del vincle amb empreses, segons un estudi recent de la plataforma iAdvize, 9 de cada 10 persones utilitzen les xarxes socials per seguir les marques preferides.
Comentaris