Es coneix com a “cigne negre” un concepte i una teoria desenvolupats per l’economista libanès Nassim Taleb, que expliquen que el coneixement humà és limitat, així com la nostra incapacitat per anticipar-nos a alguns successos que s’han produït durant la història.
En economia, un cigne negre és un succés de gran impacte econòmic que es produeix de manera impredictible o inesperada per a la societat, com pot ser el conflicte Rússia-Ucraïna.
Taleb no va triar aquest nom a l’atzar, sinó que va utilitzar com a metàfora el descobriment del cigne negre: a finals del segle XVII van descobrir a Austràlia els cignes de color negre. Fins aquell moment, a Europa només s’havien vist cignes blancs i la possibilitat que existís una varietat d’un altre color era impensable; per tant, la troballa va causar una gran commoció en la societat de l’època.
Perquè el succés es pugui considerar un cigne negre ha de reunir tres requisits:
- Que tingui impacte a gran escala en els agents socioeconòmics.
- Que sigui altament improbable.
- Que s’analitzi amb retrospectiva.
Si l’analitzem amb perspectiva, podem dir que el crac del 29, els atemptats de l’11-S i el sorgiment d’internet van ser cignes negres.
Precisament perquè són de naturalesa inesperada i improbable, no podem preveure un cigne negre. Si es tracta d’una amenaça ignorada, llavors hem d’anomenar-la “rinoceront gris”. Però, encara que no puguem predir-los, els cignes negres són excepcionals.