El 90% de les necessitats dels malalts avançats milloren amb l’atenció psicosocial
Temps de Lectura: 5 minutos
CaixaBank
10 Febrer, 2014
El Programa per a l’Atenció Integral a Persones amb Malalties Avançades de l’Obra Social “la Caixa” té per objectiu contribuir a establir un nou model d’atenció per millorar la qualitat de vida d’aquests pacients.
És un projecte pioner a Europa, que ja ha atès més de 51.000 malalts i 77.000 familiars en els seus primers cinc anys de funcionament, a través de 29 equips multidisciplinars que treballen en 64 centres hospitalaris i sociosanitaris i 95 equips domiciliaris de les 17 comunitats autònomes.
L’entitat financera ha destinat un pressupost de gairebé 37,8 milions d’euros des de la posada en marxa del programa.
Avaluació científica de l’efectivitat del programa
Realitzada sobre una mostra de més de 60.000 pacients durant quatre anys, conclou que l’atenció psicosocial que proporciona el programa millora en el 90% les necessitats i símptomes provocats per la malaltia i que perjudiquen l’estat anímic i psicològic dels malalts atesos.
Les dimensions que milloren en el pacient són les psicològiques (símptomes com ansietat, depressió, malestar, patiment i insomni), les socials (capacitat de relació i de comunicació amb la família i amb l’entorn) i les essencials (espiritualitat, dignitat, sensació de pau i de perdó, i grau d’acceptació de la malaltia).
Pel que fa al perfil del pacient que requereix atenció psicosocial, es tracta d’un home o una dona de 72 anys amb una patologia oncològica, que presenta sensació de patiment i estat d’ànim baix, i que en 3 de cada 10 casos manifesta dificultats de la família per la seva cura.
Vols ser voluntari del programa? Informa’t sobre Companys de l’ànima.
Més informació del balanç del Programa per a l’Atenció Integral a Persones amb Malalties Avançades a la nota de premsa