ECONOMIA

El boom dels creadors de contingut: un clic que fa guanyar diners

Temps de Lectura: 5 minuts

El boom dels creadors de contingut: un clic que fa guanyar diners
Avatar

CaixaBank

13 Maig, 2022


Uns 600.000 dòlars el 2012. Poc més de 104.000 milions de dòlars el 2022. Si comparem aquestes dues xifres que t’hem ofert fora de context, podem veure el sorprenent creixement que ha experimentat en els últims nou anys l’economia dels creadors de contingut, un mercat que continuarà a l’alça impulsat per la bona salut de les plataformes socials.

L’empresa de venture capital SignalFire defineix l’economia dels creadors com un model de negoci que gira al voltant de creadors, curadors de contingut i constructors de comunitats socials (influencers, bloguers o streamers) que fan servir diferents programes i eines per monetitzar la seva feina.

Sovint relacionem aquest terme amb el desenvolupament de les xarxes socials, però el “visionari” de la Universitat de Stanford, Paul Saffo, situa l’origen d’aquesta nova economia a finals dels 90.

Amb el naixement d’internet, els primers creadors de contingut van començar a ocupar el seu petit espai a la xarxa amb animacions de Flash a DeviantArt o publicant il·lustracions manga a Xanga.

La diferència amb el que passa ara és que, durant els primers anys 2000, amb prou feines existien plataformes que permetessin a aquests creadors generar continguts, i molt menys obtenir-ne ingressos.

Ara la situació és diferent, sobretot després d’haver patit una pandèmia global que va frenar en sec les relacions físiques, però que va potenciar la vida a l’espai digital i va consolidar les xarxes socials com un element imprescindible en l’economia, especialment en la venda de producte i en el posicionament de marca.

El naixement d'un ecosistema empresarial

Tot i que pugui semblar el contrari, viure de la creació de continguts no és una tasca fàcil. Segons Rockwater, la majoria dels creadors no tenen prou recursos o infraestructures per fer créixer el seu negoci i generar un valor empresarial. Per això, en els dos últims anys han sorgit un seguit d’empreses l’objectiu de les quals seria “democratitzar” la indústria i ajudar els creadors a monetitzar la seva feina.

Entre aquestes, podem trobar:

  • Empreses que desenvolupen eines perquè els creadors generin continguts, per exemple, Instasize per a fotos, Snippet per a vídeo o Roblox per a videojocs.
  • Companyies centrades a fer créixer audiències. En aquesta classificació hi hauria YouTube, Instagram, Snapchat, Twitter o Twitch.
  • Empreses que permeten els creadors transformar la seva audiència en membres d’una comunitat, com Notify.me o Circle.
  • Empreses especialitzades en la monetització, de les quals podem destacar casos com Patreon o Podia.
  • Companyies que ajuden a fer de la creació de continguts un negoci, amb equips per a la gestió de projectes, fintech o anàlisi.

L’ECONOMIA DELS CREADORS EN 10 DADES

 

1. Existeixen 50 milions de creadors de contingut al món

2. Aproximadament dos milions de persones són creadores de contingut professionals

3. 22.000 creadors de YouTube tenen més d’1 milió de subscriptors

4. Mig milió d’usuaris d’Instagram tenen 100.000 seguidors

5. Més de 300.000 streamers de Twitch són socis o afiliats d’aquesta xarxa

6. El rècord mundial d’hores que ha transmès una sola persona en un mes és 595

7. El 52% dels creadors dedica fins a 39 hores al mes a la creació de continguts socials

8. A Espanya hi ha uns 7.500 influencers professionals

9. El 72% dels creadors identifica Instagram com la seva primera plataforma de creació de contingut

10. S’estima que la mida de mercat de l’economia dels creadors arribarà als 104.000 milions de dòlars el 2022

 

Fonts: Creator Earnings – Benchmark Report 2021; The State of Influencer Marketing 2022: Benchmark Report; Libro blanco de la influencia responsable 2021

Els creadors de contingut s’esforcen per conèixer les claus de la seva connexió amb els seguidors, les maneres de millorar-la, treure partit de l’algoritme, estudiar-ne els canvis i veure com ampliar la comunitat de seguidors. De fet, alguns creadors de continguts van més enllà i llancen les seves pròpies marques, de manera que deixen de dependre de tercers i tenen un control total (i beneficis) sobre el que anuncien.

Un mercat de més de 100.000 milions de dòlars

Des de 2020, la mida total del mercat dels creadors de contingut mostra un creixement gairebé diari. De fet, s’estima que a finals de 2022 arribi als 104.000 milions de dòlars.

A més, sembla que el futur ve carregat de bones notícies, perquè entre els més joves la creació de continguts sembla ser una professió desitjada: una enquesta del Lego Foundation va posar mostrar que un 58% dels nens enquestats podria crear contingut digital de manera independent.

Es calcula que ara mateix hi ha 50 milions de creadors de contingut arreu del món, dels quals 2 milions són professionals. Els amateurs generen contingut fonamentalment a Instagram (30 milions), YouTube (12 milions), Twitch (2,7 milions) i altres plataformes (2 milions). D’altra banda, els professionals prefereixen YouTube (1 milió), Instagram (500.000) Twitch (300.000) i d’altres (200.000), segons SignalFire.

Quan els continguts estan publicats a diferents plataformes, els creadors proven de monetitzar-los de diferents maneres. Les més comunes són anuncis, continguts patrocinats, emplaçaments de producte, subscripcions pagades, vendes de contingut digital, marxandatge, esdeveniments virtuals en directe o trobades VIP.

Accepto les condicions d'ús.