Vam començar a poc a poc. Al principi eren sobretot bitllets de tren i d’avió que compràvem a través de pàgines web d’empreses que coneixíem de tota la vida. Després ja ens vam animar a comprar aparells electrònics, llibres i música. Fins i tot ens vam atrevir amb la roba. Avui, comprem en línia tota mena de béns i de serveis. El comerç electrònic o e-commerce és una tendència imparable. I així ho indiquen les últimes dades que hi ha disponibles.
La Comissió Nacional del Mercat i la Competència (CNMC) indica que la facturació del comerç electrònic a Espanya presenta un creixement interanual de dues xifres. En concret, entre el primer trimestre de 2019 i el mateix període de l’any anterior, les vendes a través d’aquest canal havien crescut una mica més del 22% en valor. Les nostres compres en línia ja sumen 10.969 milions en un any, quan tot just fa cinc anys amb prou feines arribaven als 3.578 milions.
Aquesta evolució també es nota en el nombre de transaccions fetes a través d’e-commerce: si durant el primer trimestre de 2014 encara no arribaven als 60 milions, en el mateix període del 2019 ja superaven els 200 milions. El comerç electrònic ha fet molt més que enlairar-se a Espanya, atès que ja ha esdevingut una realitat que forma part de la nostra vida quotidiana.
El creixement imparable del comerç electrònic
Temps de Lectura: 5 minuts
CaixaBank
29 Gener, 2020
Raons per a una conquesta
El comerç electrònic és una realitat habitual per als internautes. Així ho indica l’Estudio Anual de e-Commerce realitzat per IAB Spain: set de cada deu enquestats asseguren que ja compren en línia. Les principals raons que porten els espanyols a fer les seves compres a través d’aquest canal són: la comoditat (97%), les ofertes i la varietat de productes que hi troben (95%), el preu (93%) i la confiança (71%).
Sens dubte, poder anar de compres des de qualsevol lloc i en qualsevol moment és el motiu principal pel qual cada cop tenim més en compte les botigues en línia. De fet, en el cas de les empreses que tenen tant punt de venda en línia com físic, la comoditat i l’estalvi de temps són les raons principals que ens mouen a visitar el seu e-commerce en comptes de baixar al carrer.
I què comprem en línia? Segons la CNMC, les branques d’activitat que concentren un volum de vendes més gran tenen a veure amb els viatges i el turisme. Així, doncs, les agències de viatges (15%), el transport aeri (9,1%), juntament amb els hotels i els allotjaments (4,6%), es troben entre les que més facturen. Només la moda (5,9%) s’hi ha fet un lloc.
Un canal molt rendible
El comerç electrònic és una gran basa que cada dia fan servir més empreses. És una manera assequible de provar nous negocis si es compara amb el comerç tradicional a través de punt de venda físic. També obre la porta a escalar uns altres negocis ja existents de manera ràpida i senzilla. La seva basa principal és la seva rendibilitat, ja que, per norma general, permet augmentar vendes sense necessitat de fer-hi inversions estratosfèriques.
Això sí, triomfar en el comerç electrònic no és tan fàcil com muntar una pàgina web i esperar a veure’n els resultats. En el cas dels negocis que decideixin incorporar-lo a la seva activitat, és imprescindible incloure l’e-commerce dins la seva pròpia estratègia. Aquest nou canal de venda ha de formar part del seu procés de transformació digital, a més d’estar alineat amb els seus objectius.
Si es tracta d’un negoci nou el canal de venda del qual serà exclusivament en línia, l’objectiu és semblant. De fet, es tracta d’una nova empresa i, com a tal, requereix el desenvolupament de la idea inicial, l’elaboració d’un pla de negoci i la consecució dels recursos necessaris per posar-la en marxa.
Com treure el màxim profit a la venda en línia
El comerç electrònic té certes peculiaritats que cal tenir en compte. Aquests són alguns consells bàsics que t’ajudaran a l’hora de posar-lo en marxa i de treure’n el màxim profit:
– Planifica abans de vendre: abans de posar en marxa un e-commerce cal prendre moltes decisions. Estableixo la meva pròpia botiga en línia o m’incorporo a un marketplace? Quina competència tinc? A quin tipus de mercat m’enfronto? Quin serà el meu model de negoci? Quina legislació m’afecta? Aquestes són només algunes de les preguntes que has de respondre abans de començar a vendre. Traçar una estratègia de negoci en línia amb objectius a curt, mitjà i llarg termini és imprescindible per triomfar.
– Identifica el teu comprador tipus: investigar sobre les característiques del client del teu negoci de venda en línia t’ajudarà a augmentar les vendes i també la recurrència de les compres. Un cop les tinguis identificades, és molt útil crear un client tipus, donar-li un nom i descriure aspectes sobre el seu estil de vida, les seves necessitats, el seu comportament i les seves motivacions. Tot això t’ajudarà a tenir-ho en compte durant cada etapa de desenvolupament del negoci.
– Fes un pla de màrqueting en línia: donar a conèixer el teu negoci va molt més enllà de posar anuncis en una xarxa social o matxucar el SEO on page. Cada acció que facis ha de tenir un sentit i perseguir tot un seguit d’objectius que hauràs d’haver establert prèviament en el teu pla de màrqueting en línia. Mesurar els resultats és imprescindible per saber si el que estàs fent funciona.
– La logística és essencial: com lliuraràs els teus productes al client és un factor clau d’èxit en qualsevol comerç electrònic. Has de definir quins canals faràs servir, amb quins proveïdors treballaràs i quin nivell de servei oferiràs. I no t’oblidis de la logística inversa: les devolucions de productes poden suposar un cost molt elevat per a qualsevol e-commerce, raó per la qual convé que estableixis una política d’acord amb la legislació i amb els teus objectius.
– Atenció al client: la reputació en línia del teu negoci és una cosa que has de cuidar amb molta cura. Per això convé que estableixis els canals adequats per resoldre qualsevol incidència, i també unes línies d’actuació clares perquè els encarregats d’aquest apartat sàpiguen com han d’actuar en cada moment. Un dels avantatges del comerç electrònic és que et permet conèixer al mil·límetre els hàbits de cada client, la qual cosa t’ajudarà a anticipar-te a qualsevol problema i, fins i tot, a fer ofertes personalitzades que contribueixin a multiplicar les vendes.
Comprar per Internet ja és un hàbit per a molts espanyols. Per aquesta raó, el comerç electrònic és una gran oportunitat tant per als negocis que vulguin augmentar les seves vendes com per als emprenedors que vulguin provar una idea genial.