INNOVACIÓ

Els millors ginys sènior

Temps de Lectura: 5 minutos

Els millors ginys sènior
Avatar

CaixaBank

04 Gener, 2022


Segons dades de l’INE, les persones de més de 65 anys suposen gairebé un 20 % de la població espanyola, una xifra que ja va assolir un màxim històric el 2019 i que continua pujant.

A més de tenir una població cada cop més envellida, el nombre de persones d’aquesta franja d’edat que viuen soles també s’està incrementant, cosa que converteix el col·lectiu en un dels més vulnerables, sobretot arran de la pandèmia.

Per sort, a mesura que aquest nombre augmenta, també ho fan les solucions que la tecnologia pot oferir per facilitar-los la vida, donar-los protecció i seguretat i mantenir-les connectades amb els seus éssers estimats.

La tecnologia: aliada de les persones grans

Si fa deu anys haguéssim pensat en un regal per al nostre avi, probablement ni ens hauria passat pel cap l’opció d’un wearable. Però, avui dia, les persones de més de 65 anys no són alienes a la tecnologia. Cal tenir en compte que una persona de 65 anys pot seguir en actiu professionalment, o haver-se jubilat fa poc, per la qual cosa és probable que estigui habituada a treballar amb ordinadors.

D’altra banda, els avis d’avui tenien 30 anys en la dècada dels anys noranta; és a dir, ja coneixien els mòbils, els videojocs i els robots. Per descomptat, sempre trobarem algú que tindrà una certa fòbia a la tecnologia, però, a grans trets, aquest segment de la població coneix molts dels dispositius, sap fer-los servir i fins i tot hi ha qui està al corrent de les últimes novetats.

Arran del confinament imposat al nostre país, la tecnologia s’ha revelat (més encara) com un potent aliat de la gent gran. Pel fet de ser un col·lectiu de risc que havia d’extremar les precaucions i evitar el contacte social, el perill de seqüeles psicològiques s’havia disparat.

Iniciatives com la de Cartes contra la soledat de Voluntariat CaixaBank, així com les de Fundació Vodafone o el Corte Inglés, van ajudar a pal·liar els efectes de l’aïllament absolut a què molts es veien sotmesos. Però, més enllà de l’extraordinària situació que ens ha tocat viure aquest últim any i mig, el fet cert és que la gent gran, cada dia més, vol estar connectada. Ja sigui per parlar amb familiars que viuen a l’estranger, per sol·licitar assistència mèdica o per protegir el seu habitatge, les persones grans tenen unes necessitats tecnològiques que les empreses estan detectant i procurant satisfer.

El quid de la qüestió en aquest assumpte no és tant si la gent gran estaria disposada a utilitzar la tecnologia o no, sinó l’adaptació d’aquests dispositius i apps a les seves particularitats. Potser el problema no és que la teva àvia no sàpiga fer servir un mòbil, sinó que no veu bé la pantalla. És clar que sap utilitzar els dispositius, sempre que se seleccionin els que estan dissenyats per a ella. Per això, aquí t’exposem una sèrie de solucions que faciliten diversos àmbits de la vida de les persones grans, des de renovar-se el DNI fins a prevenir un infart cerebral.

Seguretat

La seguretat de la gent gran és un dels temes que més importància té actualment, no només per la limitació de moviment que hem patit, sinó també per la ingent quantitat de persones que viuen soles.

La pèrdua de reflexos, la disminució de la densitat òssia, la falta d’equilibri o les badades són alguns dels factors que fan que es pugui produir un accident domèstic greu. Per prevenir-los, existeixen diversos ginys:

Sensovida: un sistema de teleassistència que consta d’una polsera i una xarxa de sensors que, distribuïts per tota la casa, permeten detectar comportaments anòmals i emetre avisos.

– Llums amb sensor de moviment: són senzills d’instal·lar, no calen eines per fer-ho, es poden treure i posar tantes vegades com es vulgui i poden ser de gran ajuda per evitar accidents nocturns.

Bastó amb detector de caigudes Neki: aquesta empresa ha desenvolupat un bastó que incorpora GPS per rastrejar la ubicació en temps real i alertar en cas de caigudes. Aquest bastó és ideal per a la gent gran i resulta molt útil en casos d’Alzheimer o escapisme.

Protecció Sènior: aquesta solució reuneix diverses eines i prestacions, des de la detecció de caigudes al servei de teleassistència, passant pel diagnòstic mèdic per videoconsulta, servei de majordom, comunicació amb altres usuaris o la telefarmàcia 24 h. Sens dubte, una de les solucions més completes del mercat.

Salut

La prevenció és la millor medicina. Per això, els ginys no s’orienten només als moments crítics (com les caigudes), sinó que també poden monitorar el nostre estat de salut i detectar precoçment possibles problemes.

Beat2Phone: desenvolupat pel Centre de Recerca Tècnica de Finlàndia, Beat2Phone inclou un dispositiu de la mida d’un polze i una app que detecten l’arrítmia i ajuden a prevenir els infarts cerebrals en fases primerenques.

Qardio Core: en la mateixa línia, Qardio Core és un dispositiu que fa diàriament un seguiment del nostre ritme cardíac, gràcies a una cinta col·locada al voltant del pit i connectada al mòbil per Bluetooth. A més, mesura els nivells d’estrès i la freqüència respiratòria i elabora un informe de la nostra activitat.

Pastiller intel·ligent: aquests dispositius neixen precisament per evitar els descuits amb la medicació. Hi ha diverses opcions, tant en funcionalitat com en preu, però totes inclouen alarmes per avisar que és l’hora de la pastilla i dir quina és la que s’ha de prendre.

Social Diabetes: aquesta app permet controlar els nivells de glucosa en sang amb un format de diari que es pot exportar a Excel.

Connectats

Les qüestions de seguretat i salut poden ser les que més ens preocupen a priori, però cal no oblidar que una de les grans necessitats humanes és la socialització. La depressió i la soledat afecten més aquest col·lectiu i propicien el desenvolupament d’altres patologies. Per evitar-ho, hi ha diverses opcions:

Mòbils sènior: les persones grans probablement no necessiten l’últim model de telèfon amb pantalla tàctil i 7 càmeres amb resolució 8K. És més, és possible que tantes prestacions que no aprofitaran facin que es desentenguin del dispositiu. En canvi, un terminal que tingui tecles grosses, un alt contrast a la pantalla i un so potent serà una bona eina per mantenir-se connectats.

Help Launcher: si no es disposa d’un telèfon dels esmentats al punt anterior, hi ha solucions, com aquesta app. Help Launcher ajuda a adaptar un smartphone a les necessitats de la gent gran, ampliant els botons, el contrast i el so i simplificant accions, com les trucades o la gestió de contactes.

Teleassistència Creu Roja: a més del servei de teleassistència pròpiament dit, Creu Roja ofereix suport emocional i companyia als seus usuaris. Simplement prement un botó, un sènior que visqui sol podrà parlar una estona amb els assistents de Creu Roja.

Oscar Senior: aquesta app connecta gent gran amb els seus familiars. S’hi integren xarxes socials, missatgeria instantània i videotrucades; a més, es pot configurar de forma remota, de manera que altres membres de la família podran resoldre problemes puntuals o instal·lar aplicacions des de qualsevol lloc.

Accepto les condicions d'ús.