INNOVACIÓ

“No es pot regentar un negoci que no tingui la sostenibilitat entre les seves prioritats; no és un tema de consciència ecològica, sinó econòmica.”

Temps de Lectura: 5 minutos

“No es pot regentar un negoci que no tingui la sostenibilitat entre les seves prioritats; no és un tema de consciència ecològica, sinó econòmica.”
Avatar

CaixaBank

23 Maig, 2019


“Jon Asín, gerent de BeePlanet Factory, l’empresa que dona una segona vida a les bateries i guanyadora dels Premis EmprenedorXXI a Navarra”

“Nosaltres volem millorar el business case del cotxe elèctric, i per fer-ho revalorem el que abans era un residu enfocant-lo com una oportunitat de negoci rendible”

Hi ha més de cinc milions de cotxes elèctrics circulant pel món. Es preveu que aquesta xifra augmenti fins als trenta milions el 2030. Aquestes dades plantegen tot un repte pel que fa a sostenibilitat, ja que, ara per ara, no està clar què passarà amb totes les bateries d’aquests vehicles quan acabin la seva vida útil.

Amb la mirada posada en el futur pròxim, els enginyers de BeePlanet plantegen una solució a aquest problema: la reutilització de les bateries. Es tracta d’una empresa precursora en el camp de l’economia circular i és una de les guanyadores dels Premis EmprenedorXXI a Navarra. El seu gerent és Jon Asín.

Per què el nom de BeePlanet?

BeePlanet és un nom amb doble significat, ja que, per una banda, és una declaració d’intencions de compromís amb el planeta -“Be Planet”- i, per l’altra, és un homenatge a una petita criatura -“Bee” (abella)- que representa com cap altra els conceptes d’emmagatzematge d’energia i d’economia circular.

Què és el que us va dur a interessar-vos per donar una segona vida a les bateries dels vehicles i a fundar l’empresa?

BeePlanet és el projecte comú de tres enginyers que vam entendre que calia afrontar el repte de la sostenibilitat en el transport des d’una perspectiva diferent: el final de la vida de les bateries. La nostra experiència compartida en tres sectors diversos ─la mobilitat elèctrica, l’automoció i la logística─ ens va fer conscients de l’electrificació imminent del transport i de la societat, i per això vam decidir apostar per la creació d’aquest projecte.

Vam detectar aquesta necessitat quan vam constatar que el final de la vida útil de les bateries és avui un dels grans reptes de la mobilitat elèctrica. Nosaltres volem millorar el business case del cotxe elèctric, i per fer-ho revalorem el que abans era un residu enfocant-lo com una oportunitat de negoci rendible.

Quina és la vida mitjana d’una bateria en un vehicle?

La vida mitjana d’una bateria en un vehicle depèn, en gran mesura, de les condicions en què s’hagi fet servir: nombre de cicles i la seva profunditat, rang de temperatures en què opera, etc. Tenint en compte aquests factors, els fabricants estimen que la vida mitjana d’una bateria al vehicle serà d’almenys set anys, o de 150.000 km.

Quant dura i com és la seva segona vida?

La durada d’una bateria en la seva segona vida oscil·la entre els cinc i els deu anys, segons les condicions en què operi i en què ja hagi funcionat anteriorment. Les bateries pateixen un deteriorament per edat, però principalment per ciclatge, per la qual cosa la seva durada depèn també del nombre de cicles i la seva profunditat. La segona vida d’una bateria no és més que partir del 80% de vida útil i arribar a un 50% d’aquest 20% restant abans de reciclar-la. Actualment estem desenvolupant la tecnologia necessària per aconseguir aprofitar la seva energia al màxim.

Heu desenvolupat petites bateries d’ús domèstic de 4,5 kWh. Quines aplicacions tenen aquestes bateries?

Una bateria de 4,5 kWh pot emmagatzemar l’energia necessària per cobrir els pics de demanda d’un habitatge unifamiliar proveït de panells fotovoltaics, per exemple. El següent pas serà desenvolupar una solució modular que permeti un emmagatzematge més gran (des de 30 kWh a 1 MWh) per a aplicacions industrials o, fins i tot, per a plantes de generació renovable.

Penseu que la demanda del mercat per a la reutilització de les bateries pot augmentar aquests pròxims anys?

El mercat de la reutilització de bateries augmentarà de manera exponencial de la mateixa manera que el de la mobilitat elèctrica, però amb uns cinc anys de desfasament. Esperem una gran pujada en volum a partir de l’any 2023.

¿Qué beneficios tiene para el medioambiente la reutilización de las baterías?

La reutilización en una primera instancia y el reciclado posterior de los residuos no aprovechables para su extracción de las materias primas son fundamentos de la economía circular. El modelo económico que ha imperado hasta nuestros días, basado en un proceso lineal de extracción, uso y desecho no es sostenible medioambientalmente. Una extracción cada vez mayor de recursos materiales, ─y en el caso concreto de los productos energéticos, con una eficiencia cada vez menor─, no es tampoco eficaz. Este modelo se basa en un crecimiento ilimitado a partir de unos recursos limitados, lo que no es viable a medio plazo.

¿Qué es la economía circular y cómo y por qué es favorable para vuestra empresa?

La economía circular tiene como objetivo la producción de bienes y servicios al tiempo que reduce el consumo y el desperdicio de materias primas, agua y fuentes de energía. Esto se puede conseguir de maneras diferentes: con desarrollos más duraderos, un mejor mantenimiento o con un diseño inicial del producto que prevea una segunda vida.

La Unión Europea, a través de sus grupos de trabajo o a través de la Alianza Europea de Baterías, ha definido como uno de los ejes vertebradores de sus políticas la economía circular. La eficiencia, reducción de desechos y reutilización de los mismos, alargando su vida útil ─y con ello su rentabilidad─, son conceptos que van a aplicarse en muchos ámbitos de la industria europea. Nosotros hemos querido adelantarnos previendo el problema que va a surgir con las baterías de los vehículos eléctricos, pero es una situación que será extensiva a otros sectores de igual manera.

¿Qué importancia pensáis que tiene la sostenibilidad en el mundo empresarial actualmente?

Hoy en día no se puede regentar un negocio que no tenga en cuenta entre sus prioridades la sostenibilidad. Ya no es sólo un tema de conciencia ecológica sino económica. Desde el poder político se ha trazado una estrategia para descarbonizar progresivamente la economía y optimizar el uso de recursos. Todos aquellos modelos de negocio que no se adapten van a ver mermada su rentabilidad debido a posibles penalizaciones e impuestos. Además, la población está cada vez más concienciada con la sostenibilidad y demanda soluciones y productos en esta línea, haciendo virar incluso los modelos de negocio en su conjunto

¿Qué consejo le darías a un joven que quiera emprender un negocio relacionado con las energías renovables y la economía circular?

Mi consejo sería que se lance a por ello, porque realmente este mercado va a tener un crecimiento exponencial y hacen falta muchas más iniciativas como la nuestra. El reto medioambiental y de escasez de recursos que afrontamos como civilización es de una dimensión no conocida hasta ahora. Es primordial que cada vez haya más empresas que se sumen a esta carrera por la sostenibilidad y la economía circular.

Independientemente de quienes sean los ganadores de esta carrera, lo verdaderamente importante es que la transformación de la economía suceda lo más rápidamente posible.

 

¿Qué ha significado para BeePlanet ser uno de los ganadores de los Premios EmprendedorXXI?

Recibir el premio EmprendedorXXI fue inicialmente una gran ilusión para todo el equipo, porque es el reconocimiento al trabajo colectivo que hemos desarrollado en BeePlanet desde su fundación. Trascurridos unos días, y tras la difusión de este en diversos medios y redes sociales, fue cuando realmente constatamos la gran repercusión del galardón y el prestigio que otorga a los proyectos premiados. El reconocimiento que hemos conseguido gracias al premio EmprendedorXXI nos ha permitido generar una disposición muy favorable para colaborar con otros agentes e inversores.

Accepto les condicions d'ús.