HUBB i Seacliq són dues de les empreses portugueses que es van presentar a la 21a edició dels Premis EmprendedorXXI. Totes dues van resultar vencedores en la categoria sectorial. HUUB, amb plataforma logística integrada i completament dedicada a la indústria de la moda, va guanyar en el sector Commerce Tech. Seacliq, reconeguda en l’àmbit Agro Tech, ha creat una plataforma electrònica basada en blockchain per a la primera venda de peix.
Una plataforma integrada per gestionar la cadena de subministrament en la indústria de la moda
Com i quan va sorgir la idea de crear HUUB?
Tots els integrants de HUUB hem tingut contacte, d’una forma o d’una altra, amb els dos eixos elementals que han governat el projecte des de la seva concepció: el comerç detallista i la logística. I tots érem conscients de les ineficiències existents, especialment en els processos d’internacionalització del negoci, fins i tot en els grans grups nacionals. Sabíem que la tecnologia seria el tercer gran eix que resoldria aquest problema: així va sorgir la idea de crear un negoci basat en una plataforma amb capacitat per gestionar la totalitat de la cadena de subministrament de marques de moda amb l’objectiu d’assolir la màxima eficiència.
En què consisteix exactament?
HUUB és un accelerador de marques de moda. En l’era global, HUUB es posiciona al centre d’un ecosistema dinàmic, la cadena de subministrament de tots els seus clients i socis, amb un objectiu clar: fer créixer el negoci de tots. Per això hem desenvolupat una plataforma logística integrada i completament dedicada a la indústria de la moda denominada Spoke. Spoke fa la gestió de la cadena d’extrem a extrem, des dels proveïdors fins al client final ─ja sigui B2B o B2C─ en més de 120 mercats, sempre amb total visibilitat dels processos i les interaccions. L’avantatge competitiu rau en l’agregació de múltiples serveis en un únic punt i en una simplificació de la tarifació inspirada en el model SaaS (Software as a Service), la qual cosa garanteix una previsibilitat i gestió total que, al seu torn, permet als clients centrar-se en el que considerem l’essencial: el disseny i les vendes.
Com pot ajudar la plataforma Spoke a la indústria de la moda a Portugal?
Tenim un vincle molt estret amb la indústria de la moda a Portugal, especialment amb el teixit productiu nacional que alimenta aquest sector, que és dels més lucratius a tot el món. Ja ens beneficiem directament amb clients pel fet que produeixen al nostre país, però també hem aconseguit que alguns clients comencin a produir aquí, malgrat que no és el nostre core. Aquest és un vessant de benefici directe, però si ens fixem en tota la digitalització que la plataforma aporta a la indústria, creiem que el sector de la moda pot beneficiar-se molt d’un projecte com el nostre.
Com vau aconseguir arribar a les marques internacionals i atreure-les a la vostra cartera de clients?
Va ser un procés absolutament natural perquè, en realitat, HUUB va començar precisament amb una marca alemanya. La necessitat i l’avantatge competitiu d’aquestes marques rau en el fet que produeixen al nostre país. Avui tenim marques de 18 països, per la qual cosa a la nostra empresa, pel que fa a les marques, els centres de producció o els mercats de distribució, som veritablement agnòstics respecte de la geografia.
Heu pensat a aplicar la vostra plataforma a altres sectors de la indústria?
Creiem que el sector de la moda té una massa crítica, un potencial de negoci i una complexitat que ens ocupa en tots els paràmetres. Tanmateix, sabem una cosa: si estem preparats per treballar en la logística d’aquesta indústria, estem preparats per a moltes altres, perquè les exigències i la complexitat de l’univers de la moda són molt elevades.
Quins consells donaríeu a altres emprenedors que vulguin iniciar la seva pròpia aventura empresarial?
Sigui quina sigui la idea, el producte o el servei, es tracta sempre d’un negoci. I no hi ha negoci actiu que no sobrevisqui al que denominem el test del mercat. Veiem moltes startups completament obcecades amb inversors i no tenim dubtes que són molt importants, com ho han estat per a nosaltres. Però, per damunt de tot, la idea ha de tenir l’acceptació del mercat que es pretengui assolir. No es pot començar la casa per la teulada.