La roda va permetre molt més que recórrer grans distàncies en temps que, abans que s’inventés, eren inimaginables. Va ser la impulsora de molts altres desenvolupaments claus en la història de la humanitat.
Pensem en un carro amb rodes que transportava excedents de gra en vasos per a la venda a Mesopotàmia, fa uns 5.000 anys. Aquest artefacte resumeix en gran mesura l’enorme influència de la roda en l’avenç de l’economia i la civilització.
Els excedents de gra que transporta aquest vehicle han arribat fins on són, en gran part, perquè la roda ha simplificat enormement el treball de l’agricultor. Ara es basa en carros tirats per animals per transportar llavors i collites. Així s’optimitzen les tasques agrícoles i, per tant, la producció augmenta.
A més, gràcies a la roda, aquests excedents de gra arribaven als habitants de llocs llunyans, que podien alimentar amb ells les seves famílies i multiplicar així la població. Fins i tot s’utilitzaven per fer préstecs, en allò que considerem les primeres transaccions bancàries de la història.
D’altra banda, el tràfec de carros com aquest va contribuir al desenvolupament del comerç de llarga distància i, amb ell, a la invenció de l’escriptura cuneïforme perquè els comerciants poguessin comunicar-se amb els clients d’altres ciutats.
Per descomptat, aquest tipus de comerç va estimular també el desenvolupament i la conservació de vies adequades perquè hi circulessin carros amb rodes. Aquestes vies van facilitar encara més l’intercanvi econòmic i cultural que afavoreix la innovació, a més del transport de tropes i l’expansió dels imperis.
Només cal pensar en les calçades romanes: un estudi de la Universitat de Copenhaguen mostra que, 2.000 anys després, continuen generant prosperitat econòmica en les zones per les quals passaven.
Els investigadors van trobar que aquesta relació entre vies antigues i prosperitat actual no es dona al Pròxim Orient i al nord de l’Àfrica. La raó és molt senzilla: allà preferien utilitzar caravanes de camells en lloc de carros amb rodes per al transport. Per tant, no necessitaven construir calçades ni, sobretot, mantenir-les al llarg dels segles.