Segons dades de la UNESCO, només el 35% dels estudiants matriculats en carreres vinculades a les STEM (ciències, tecnologia, enginyeria i matemàtiques) en l’educació superior són dones i únicament el 3% de les estudiants d’educació superior fa estudis TIC (tecnologies de la informació i la comunicació).
Per reconèixer el paper que tenen dins la comunitat científica i la tecnologia, l’Assemblea General de les Nacions Unides va declarar l’11 de febrer el Dia Internacional de la Dona i la Nena en la Ciència.
Cada any es posen en marxa una sèrie d’iniciatives per donar visibilitat a aquesta efemèride. Aquestes són algunes de les que han sorgit a Espanya els últims anys.
És un moviment social per fomentar la vocació científica en les nenes. Rep el seu nom en honor de l’activista nord-americana Matilda Electa Joslyn Gage (1826-1898), que va posar de manifest que molts èxits científics atribuïts a homes havien estat en realitat obra de dones.
A No More Matildas entenen que «la falta de referents femenins té un impacte en les aspiracions professionals de les nenes, que es tradueix en una presència reduïda en les carreres STEM». Entre les seves accions hi ha la publicació de llibres que plantegen què hagués passat si els científics més coneguts haguessin nascut com a dones.
Twitter: https://twitter.com/Nomorematildas
Instagram: https://twitter.com/Nomorematildas
#Cuéntame11F és una iniciativa ciutadana que té com a objectiu promoure l’organització d’activitats per commemorar el Dia Internacional de la Dona i la Nena en la Ciència. Els seus objectius són donar visibilitat a dones que desenvolupen la seva tasca en l’àmbit STEM i estudiar els factors que afecten les dones en aquests àmbits per aconseguir la igualtat de gènere.
Una de les seves iniciatives més interessants és la de convidar científiques perquè expliquin en 3 minuts la seva tasca per donar-la a conèixer. Els vídeos es recopilaran al canal de YouTube de la Iniciativa 11 de febrer.
Twitter: https://twitter.com/11defebreroES
Instagram: https://www.instagram.com/11defebreroes/
Facebook: https://www.facebook.com/11defebreroES
L’il·lustrador Javier Royo ha creat, de la mà del Centre d’Investigació Ecològica i Aplicacions Forestals (CREAF), una col·lecció de vinyetes que mostren diferents situacions de desigualtat de gènere que experimenten les dones habitualment en l’àmbit científic. Royo s’ha inspirat en 47 experiències reals recopilades pel CREAF, compartides pel seu personal de manera anònima.
El CREAF és un centre de recerca que genera coneixements i solucions innovadores en ecologia terrestre per ajudar la societat a mitigar els efectes del canvi global, crear plans d’adaptació i millorar la capacitat de resiliència dels ecosistemes naturals.
Nenes en peu de ciència és una iniciativa impulsada pel Ministeri d’Educació i Formació Professional, en què participa CaixaBank, que pretén fomentar les vocacions STEM en nenes i joves, a més de treballar per reduir la bretxa de gènere. Més de cent empreses i entitats ja formen part d’aquesta aliança.
La Càtedra de Cultura Científica de la Universitat del País Basc promou el coneixement científic i tecnològic en la societat basca i difon la cultura científica en tots els àmbits geogràfics, administratius i culturals al seu abast. Per mitjà de la seva iniciativa Dones amb Ciència, aquesta tasca es fa afavorint la igualtat d’oportunitats entre homes i dones.
En la seva revista online publiquen periòdicament informació sobre què fan les dones que es dediquen a la ciència i a la tecnologia, com ara biografies, entrevistes, esdeveniments o efemèrides.
CaixaBank i Microsoft Ibérica uneixen els seus esforços per fomentar la igualtat de gènere i premiar l’excel·lència acadèmica, professional, personal i social de les estudiants de graus STEM a través dels premis WONNOW. Aquest certamen, del qual ja s’han celebrat cinc edicions consecutives, s’adreça a dones estudiants de graus de ciències, tecnologia, enginyeria i matemàtiques per impulsar el talent femení STEM.
El desembre del 2022 es van lliurar els premis de l’última edició, en què van participar 975 alumnes de 57 universitats espanyoles.
Projecte de la Fundació ASTI adreçat a dones i que té com a finalitat inspirar i empoderar les pròximes generacions de dones líders en ciència i tecnologia. A través seu, s’identifica el talent femení en edats primerenques i s’acompanya nenes i joves des de la secundària fins a la universitat.
Les participants del projecte entren en contacte amb la comunitat de mentores STEM Talent Girl i reben masterclasses, sessions de mentoring, tallers tecnològics, etc. que ajuden a potenciar la seva vocació.