INNOVACIÓ

Kindle, o com transformar el mercat de l’e-book de la A a la Z

Temps de Lectura: 5 minutos

Kindle, o com transformar el mercat de l’e-book de la A a la Z
Avatar

CaixaBank

04 Desembre, 2017


El juny de 2007 Apple va llençar el primer iPhone. Com tothom sap, aquest moment va marcar l’inici d’una transformació radical en el sector dels smartphones i de la telefonia mòbil en general. Pocs mesos després, el novembre de 2007, tot just ara fa deu anys,, el gegant del comerç electrònic Amazon va treure al mercat la primera generació del seu lector Kindle. Es pot equiparar l’impacte del Kindle al de l’iPhone? Ha transformat aquest dispositiu, al seu torn, el mercat dels lectors de llibres electrònics durant l’última década?

Aquesta pregunta resulta difícil de respondre, ja que Amazon no proporciona xifres de venda dels seus dispositius de lectura. En canvi, una cosa que sí podem afirmar és que, tot i que el Kindle no va ser el primer lector de llibres electrònics —igual que l’iPhone tampoc no va ser el primer telèfon intel·ligent—, d’Amazon ha estat el dispositiu que ha marcat la tendència al sector. De la mateixa manera que totes les marques de telèfons posen atenció constant a les accions i esdeveniments d’Apple, els fabricants de tauletes i lectors d’e-books claven la vista sobre Amazon.

Què ha fet Amazon amb el Kindle durant l’última dècada? En primer lloc, ha llençat fins a vuit generacions del seu producte estrella. Després del primer model, el Kindle 2 va arribar l’any 2009, amb connectivitat 3G incorporada. Tot i que era més gran, també era més prim i lleuger i tenia més capacitat (de 256 MB va passar a 2 GB). La segona generació incloïa els models Kindle International i Kindle DX, amb característiques idèntiques, però amb una pantalla de 9,7 polzades, en comptes de 6.

La tercera generació (2010) es va desdoblar en els models Keyboard (6”, 4 GB de memòria i connexió Wi-Fi) i DX Graphite. La quarta, Kindle 4 (2011) va reduir-ne el preu i la memòria, fins a 2 GB, i va incorporar com a novetat el llançament del Kindle Touch, amb pantalla tàctil i 4 GB de memòria. Kindle 5 i Kindle Paperwhite el 2012, la segona generació de Paperwhite el 2013, Kindle 7 i Kindle Voyage el 2014, el tercer model de Paperwhite el 2015 i Kindle Oasis i Kindle 8 (el primer amb Bluetooth) el 2016 completen l’historial de llançaments per situar el Kindle sobre el pedestal en què es troba ara per ara.

Evidentment, els ingressos d’Amazon no només venen del maquinari. De fet, segons el president i CEO de l’empresa, Jeff Bezos, la intenció d’Amazon no és guanyar diners amb la venda de dispositius, sinó mitjançant l’ús que se’n fa d’ells.

Kindle no s’ha caracteritzat en cap moment per ser tan sols un dispositiu per llegir llibres. També serveix per vendre’ls. Cal recordar que aquesta característica forma part de l’ADN propi d’Amazon, que va començar com a llibreria en línia allà a l’any 1994. Anys més tard, com bé explica Bezos, “en comptes de comprar els llibres des del teu ordinador, els pots comprar des del teu dispositiu, per només 9,99 dòlars, i tenir-los disponibles a qualsevol lloc en menys d’un minut”.

Amazon Kindle fa 10 anys alhora que continua marcant tendència al món del llibre electrònic

La Kindle Store, que ja presenta més de 7 milions de títols disponibles només als Estats Units, també actua com a plataforma de difusió per a autors novells, i no tan novells, que decideixen autopublicar les seves obres. Segons l’empresa Bowker, el nombre de llibres autopublicats ha augmentat des de gairebé 80.000 llibres l’any 2006 fins a aproximadament 800.000 l’any passat.

Per acabar, tot i que és difícil obtenir xifres d’Amazon, algunes estimacions consideren que, als Estats Units, fins a dos terços de les vendes de títols de ficció es generen de manera digital, i que fins al 80% dels e-books que es venen provenen de la Kindle Store .

Si sumem a aquestes dades el fet que molta gent anomena Kindle a qualsevol dispositiu de lectura de llibres electrònics, la conclusió és que, deu anys després, Amazon, deixant de banda que dona treball directe a més de 500.000 persones (amb prou feines eren 17.000 l’any 2007), ha creat tot un ecosistema al voltant del Kindle i ha transformat el mercat de l’e-book d’una manera que només es pot comparar amb el que Apple ha fet amb l’iPhone i la telefonia mòbil. Fins i tot, si ens parem a pensar sobre això, potser una mica més.

Accepto les condicions d'ús.

Comentaris

Enviar comentari