SOSTENIBILITAT

El K-pop, l’aliat més insospitat de la sostenibilitat mediambiental

Temps de Lectura: 3 minuts

El K-pop, l’aliat més insospitat de la sostenibilitat mediambiental
Avatar
CaixaBank


La música K-pop és un fenomen mundial. Originari de Corea del Sud, aquest gènere combina pop, R&B, música electrònica i hip-hop i ha fet que grups com BTS o Blackpink conquereixin llistes d’èxits a Àsia, a Europa i als Estats Units.

Només a Corea del Sud, la indústria del K-pop aporta el 0,5 % del producte interior brut del país i genera ingressos directes de més de 10.000 milions d’euros anuals, entre els quals s’inclouen venda de música i concerts i altres elements associats a la moda i la cosmètica, dos sectors molt vinculats als artistes d’aquest gènere, segons apunta La Sexta en aquest article.

A diferència d’altres tendències musicals, el K-pop té al darrere una base de fans amb un fort compromís mediambiental. La seva comunitat –que suma 90 milions de fans a tot el món– té un gran poder a l’hora de mobilitzar-se i, mitjançant la plataforma #Kpop4planet, està empenyent les empreses relacionades amb aquest gènere a ser més sostenibles.

#Kpop4planet, que aplega fans del K-pop preocupats per la crisi climàtica, va néixer el març de 2021, i avui dia suma més de 88.200 suports i compta amb la participació de 223 països.

En els últims anys, els fans vinculats a aquesta plataforma han aconseguit que empreses com Melon (la plataforma d’estríming més gran de Corea) o Hyundai prenguin determinades decisions per reduir el seu impacte mediambiental.

Melon: 100 % energia renovable

Melon és una plataforma coreana que permet als usuaris baixar i escoltar música per internet. Amb més de 30 milions d’usuaris actius a Corea del Sud, va ser una de les empreses que, després d’una campanya de #Kpop4planet, es va obrir a ser més sostenible.

El febrer de 2023, un grup d’activistes del moviment van desplegar en un carrer del centre de Seül una pancarta en què demanaven a la companyia utilitzar energia 100 % renovable. Temps després, Melon va anunciar el seu compromís d’adoptar aquest tipus d’energia per als seus centres de dades fins al 2030.

Per entendre per què #Kpop4planet reclamava més compromís mediambiental a Melon, cal recordar que la reproducció de música en estríming també genera petjada de carboni. Segons un estudi esmentat per Energy Tracker Asia, “escoltar música en estríming durant cinc hores és pitjor per al medi ambient que escoltar un CD físic o un vinil”.

Hyundai: canvi de proveïdor d'alumini

El fabricant sud-coreà d’automòbils Hyundai –el sisè més gran del món– també ha adoptat mesures més sostenibles després d’una campanya de #Kpop4planet.

La companyia, que ha comptat amb el grup BTS com a ambaixador de marca, va anunciar l’abril de 2024 que posava fi al seu acord amb Adaro Minerals Indonesia per al subministrament d’alumini després d’una campanya d’activisme climàtic que va tenir el suport de fans del K-pop, indica Reuters.

La nova situació portava el fabricant d’automòbils a explorar altres oportunitats per al seu subministrament d’alumini de manera independent.

Adaro és una de les unitats d’Adaro Energy Indonesia, la segona companyia de carbó més gran d’Indonèsia. El seu acord amb Hyundai per al proveïment d’alumini es remuntava a l’any 2022, com recorda Reuters en aquest article.

Tokopedia: peticions d'energia neta

El cas de Tokopedia és similar al de Melon: el moviment fan del K-pop reclama que la companyia opti per fonts d’energies renovables. La seva relació amb el gènere musical és idèntica a la de Hyundai: ha utilitzat ídols del K-pop com BTS, Blackpink o NCT com a ambaixadors de marca.

Tokopedia és la versió indonèsia d’Amazon, a més de ser un dels gegants de l’e-commerce al sud-est asiàtic. Segons #Kpop4planet, el seu ràpid creixement en els últims anys va acompanyat d’un augment del consum d’electricitat. A Indonèsia, més del 87 % de l’electricitat procedeix de fonts fòssils.

Per aquest motiu, han animat la companyia a apostar per fonts d’energies 100 % renovables, així com a fer pública la seva petjada de carboni i establir un pla de descarbonització de conformitat amb l’acord de París.

Per bé que Melon i Hyundai van prendre accions en línia amb el que reclamava el moviment –encara que no ho van fer immediatament, “per la qual cosa és difícil saber exactament per què van canviar el rumb”, segons recorda MIT Technology Review–, Tokopedia no va arribar a comunicar decisions en aquest sentit.

Avui dia, #Kpop4planet té obertes diverses campanyes climàtiques, entre les quals destaquen la petició a les companyies musicals de reduir els àlbums de plàstic i la reclamació a les marques d’alta moda perquè mostrin més compromís amb el planeta.

Accepto les condicions d'ús.