INNOVACIÓ

La revolució dels eSports: una indústria ja milionària

Temps de Lectura: 5 minutos

La revolució dels eSports: una indústria ja milionària
Avatar

CaixaBank

08 Juny, 2018


La competició sempre ha format part de la cultura dels videojocs. Però fins fa pocs anys, els enfrontaments entre usuaris no passaven de ser esdeveniments purament amateurs. Ara bé, des de finals de la primera dècada d’aquest segle, diversos factors, els més importants el boom de les plataformes de vídeo online i la professionalització dels seus jugadors, estan transformant completament les competicions de videojocs, fins al punt que avui dia s’anomenen, senzillament, esports electrònics, e-sports o eSports.

Tornejos com el Campionat Mundial de Nintendo, que va celebrar la seva fase final el 1990 als Universal Studios de Hollywood, i un altre campionat organitzat el mateix any per Blockbuster Video i la revista GamePro van ser dignes precedents dels eSports. En aquells dies, però, l’única forma de retransmetre aquests esdeveniments era per televisió, cosa que no sempre era possible.

1.500 milions de dòlars el 2017, 2.000 milions el 2020

La generalització de l’ús d’Internet a partir del 1995, l’augment progressiu de l’amplada de banda i l’aparició de plataformes d’allotjament i streaming de vídeos han anat definint, amb els anys, un sector que, segons un recent estudi elaborat per la consultora SuperData, va generar uns 1.500 milions de dòlars el 2017. I, cosa que és més important, les previsions per als pròxims anys són d’un creixement continu: s’espera que el volum superi els 2.000 milions de dòlars ja el 2020 o el 2021. L’estudi de SuperData també recorda que el sector ha sortit definitivament dels seus principals nínxols asiàtics originals, Corea i el Japó, per expandir-se per tot el món i que avui dia és una prioritat per a editors, plataformes i marques de tot el planeta.

Altres previsions són fins i tot més optimistes. La introducció de l’informe “Una visió general d’eSports a Europa”, publicat per la firma d’anàlisis de mercat Newszoo, afirma: “Els esports electrònics estan entrant en una nova fase per convertir-se en una indústria madura. Els dos anys que venen seran crucials per saber la rapidesa amb què es convertiran en un mercat multimilionari. L’èxit de les lligues, la implementació de les regulacions i l’arribada de nous formats i competicions són alguns dels factors clau. Segons com evolucionin, els eSports podrien accelerar el seu creixement fins als 2.400 milions de dòlars el 2020”.

Dues grans plataformes: Twitch i YouTube

Avui dia, les competicions d’eSports se segueixen a tot el món. I dues són les grans plataformes que les retransmeten: Twitch i YouTube. És interessant el fet que les dues pertanyen ara a gegants tecnològics. YouTube, que allotja vídeos de qualsevol tipus, es va crear el 2005 i va ser adquirida per Google l’any següent per 1.650 milions de dòlars. Twitch, per la seva banda, va néixer el 2011 ja específicament com a servei de streaming d’esdeveniments relacionats amb els videojocs i va ser adquirida per Amazon el 2014 per la xifra de 970 milions de dòlars, cosa que dona una idea de la important aposta que Amazon ha fet pel sector. Un cop va haver perdut l’oportunitat de quedar-se Twitch, a Google li va faltar temps per, el 2015, llançar la plataforma YouTube Gaming, l’actual gran competidora de Twitch.

La batalla és forta, perquè les audiències són, literalment, milionàries. Segons Business Insider, durant el mes de gener del 2018, Twitch, el líder del sector, tenia una mitjana de 962.000 usuaris connectats seguint les seves retransmissions. Per fer-nos-en una idea, aquesta xifra encara és més baixa que, per exemple, l’audiència de Fox News (que fa una mitjana d’1,5 milions d’espectadors), però és superior a la d’altres importants canals de cable nord-americans, com MSNBC (885.000 espectadors) o la CNN (783.000). Així, doncs, ja es pot dir que, als Estats Units, els eSports mouen audiències similars a les dels canals de televisió convencional.

A Espanya, la tendència és similar i els gairebé 4 milions d’espectadors d’eSports ja superen les audiències de molts dels programes més populars de la graella televisiva. A més, grans empreses com les operadores Movistar, Vodafone i Orange, però també El Corte Inglés o Domino’s Pizza, ja han tret el cap al món dels eSports, de vegades en forma de patrocini i de vegades amb la creació d’equips professionals, com Movistar Riders, un equip de seixanta jugadors professionals que dediquen tot el seu temps a competir. L’aposta de l’operadora és realment forta, perquè el maig de l’any passat també va inaugurar a Madrid el Movistar eSports Center, un recinte de mil metres quadrats, una dimensió equiparable a la d’una ciutat esportiva convencional.

Tot això no fa res més que demostrar que, avui dia, els videojocs són molt més que un simple hobby per a adolescents. Al contrari, els videojocs i els eSports són, no només per als jugadors, sinó també per als seus entrenadors, analistes o narradors de partides, una professió amb força present i, sobretot, amb molt futur.

Accepto les condicions d'ús.