El 2018, el bàsquet es va convertir en el segon esport més seguit als Estats Units, superant el beisbol i darrere del futbol americà. Aquest increment de popularitat, que va impulsar el bàsquet des de la tercera posició que havia mantingut durant més de deu anys, ve de l’entusiasme recent dels joves per la lliga universitària i, també, de la projecció del bàsquet a tot el món. A diferència del que passa amb el futbol americà, el bàsquet de l’NBA ha traspassat fronteres i cada vegada té més adeptes a Europa. Una part d’aquest èxit és conseqüència també de l’ús dels algoritmes per elaborar el calendari de les competicions de bàsquet als Estats Units.
Les xifres d’audiència televisiva dels partits de bàsquet mostren una tendència a l’alça durant els últims tres anys, que va començar a materialitzar-se el 2017, encara que es tracta de xifres que encara són lluny de les que va assolir la Superbowl en aquest mateix any.
El 2017, la March Madness de l’NCAA (National College Athletic Association), la competició més important de la lliga universitària, va arribar a sumar 97 milions d’espectadors. Pel que fa a la lliga professional, la final de l’NBA ─que va enfrontar els Golden State Warriors amb els Cleveland Cavaliers─ va assolir una audiència mitjana de 19,3 milions d’espectadors, una xifra gens menyspreable. Les altíssimes quotes d’audiència fan que els calendaris de temporada cada vegada siguin més importants, ja que han d’oferir la màxima rendibilitat als equips i facilitats als espectadors. Se suma, a més, un altre factor: la importància de l’audiència europea, que creix any rere any.
Quins són els elements que es tenen en compte per confeccionar aquests calendaris? Quines són les variables considerades i com es quadra tot perquè l’èxit del bàsquet augmenti? La resposta a aquestes preguntes la trobarem en les matemàtiques.