Un client demana al venedor que li ensenyi l’interior d’un producte que està valorant comprar. Pot ser una bossa, un moble o fins i tot un cotxe. És una escena quotidiana, d’aquestes que solem veure sovint. El que ja no és tan habitual és que client i venedor estiguin a centenars de quilòmetres de distància mentre interactuen a través d’una pantalla. Benvinguts a l’era del live e-commerce, una espècie de telebotiga digital i en temps real que està revolucionant el comerç electrònic.
Live e-commerce: com iniciar-se en la telebotiga digital que arrasa
Temps de Lectura: 5 minutos
CaixaBank
12 Gener, 2022
Què és el live e-commerce
El live e-commerce consisteix en la venda de productes en temps real a través de retransmissions en directe. Aquest format combina les vendes amb l’entreteniment i permet als potencials clients interactuar directament amb el venedor des del seu smartphone o qualsevol altre dispositiu electrònic.
A més de demanar-li que acosti un producte a la càmera per apreciar-lo millor, el client pot plantejar preguntes al venedor o fins i tot sol·licitar-li que el provi per comprovar-ne el funcionament. També pot participar en reptes, jocs en línia o fins i tot rebre descomptes en directe per aplicar-los en una possible compra.
Els formats del live e-commerce són molt variats. Des de tallers amb experts per aprendre a treure el màxim partit d’un producte fins a xerrades amb influencers o desfilades de moda. També simples visites a una botiga física, això sí, amb certa estratègia de vendes al darrere. Tot això, per descomptat, en directe.
Aquesta tendència ja ha revolucionat el comerç electrònic a la Xina. Allà, dos terços dels consumidors ja han comprat alguna vegada mitjançant aquest sistema. A escala global, la consultora McKinsey estima que, el 2026, les vendes iniciades a través de live e-commerce suposaran entre el 10 % i el 20 % de tot el comerç electrònic.
Avantatges del live e-commerce
Quina és la raó de l’èxit d’aquest format? En realitat, el live e-commerce ha arribat per cobrir algunes carències tradicionals del comerç electrònic. Per exemple, la barrera que suposa per a un comprador no poder comprovar el producte en un entorn real abans d’adquirir-lo.
Un dels principals avantatges del live e-commerce és que accelera la conversió. Com que és entretingut i immersiu, manté durant molt més temps l’atenció dels potencials clients. La possibilitat d’oferir avantatges en temps real, com ara descomptes o ofertes especials, contribueix en aquest sentit.
Com a resultat de tot això, els comerços que utilitzen aquest sistema declaren taxes de conversió fins a deu vegades superiors que en el comerç electrònic convencional, segons McKinsey.
Un altre dels beneficis més destacables del live e-commerce té a veure amb la diferenciació de les marques que el posen en pràctica. No només són capaces de reforçar la seva posició entre els clients, sinó també d’atreure’n de nous. Per exemple, joves als quals els agradi experimentar amb formats i experiències de compra innovadores.
Com iniciar-se en el live e-commerce
El live e-commerce és un canal que exploren ja amb gran èxit gegants com AliExpress. Tanmateix, no es tracta d’una eina exclusiva per a grans firmes. Els petits comerços també hi tenen accés. Això és conseqüència de la gran quantitat de plataformes que permeten fer transmissions en directe, com ara Facebook, Tiktok, Instagram o Twich.
Iniciar un negoci en el live e-commerce és relativament senzill. En aquest sentit, hi ha una sèrie de bones pràctiques que es poden adoptar i que aplanaran el camí per explorar aquest nou canal de vendes.
1. És vàlid el live e-commerce per al meu negoci?
La primera pregunta que s’ha de plantejar un negoci és si el live e-commerce és adequat tant per al sector d’activitat de l’empresa com per a la seva especialització i el seu públic objectiu. Si és així, és imprescindible estudiar com és l’audiència, què li interessa i com mantenir la seva atenció. És la millor manera d’assegurar que una retransmissió aconseguirà atreure els clients.
Cal tenir en compte que el sector que més utilitza el live e-commerce és la moda. Tanmateix, també solen recórrer-hi botigues de bellesa, productes frescos, electrònica de consum o mobiliari i decoració. Fins i tot es promouen vendes de cotxes a través d’aquest canal.
2. Provar abans de començar
A l’hora d’iniciar-se en el live e-commerce, convé fer alguna retransmissió i observar com funciona. Així es podrà obtenir alguna informació valuosa abans de convertir-lo en un nou canal de vendes habitual. Per exemple, quines tècniques de venda funcionen millor entre el públic objectiu o quins formats prefereix per interactuar. També quines plataformes funcionen millor per a aquest negoci en concret.
3. Establir mètriques
Amb la informació anterior, es podran establir mètriques adequades per monitorar el funcionament del canal de live e-commerce. Aquest punt és fonamental per comprovar si els formats que s’utilitzen són realment rendibles. Alguns indicadors que poden servir en aquest sentit són les taxes de conversió, quins productes es venen millor o el nombre de visites que s’assoleixen.
4. Establir un calendari
Una vegada fetes les primeres proves amb retransmissions, és el moment d’establir un calendari regular d’esdeveniments en directe. Convé experimentar amb formats, productes i diferents audiències per afinar el funcionament del live e-commerce a cada circumstància, producte i segment de clients.
Aquest calendari també servirà com a guia per preparar les retransmissions: fer guions, contactar amb possibles convidats o influencers i organitzar amb temps la producció de cada esdeveniment en directe.