El 20 de juliol de 2023, la pel·lícula Barbie va desembarcar a les sales de cinema espanyoles i va generar una autèntica marea rosa. El seu pas pels cinemes va suposar una recaptació mundial de més de 1.300 milions d’euros, segons IMDB. Als Estats Units, Barbie ha estat l’onzena pel·lícula més taquillera de la història i ha desplaçat Los Vengadores, en un moment en què la venda d’entrades no està en el seu millor moment.
Només cal mirar els títols per damunt de Barbie en aquell llistat: des de Jurassic Park (1993) fins a Titanic (1998), cintes que es van estrenar anys abans del boom de l’streaming.
Però l’èxit de Barbie ha anat molt més enllà de la taquilla: ha impulsat una companyia que va ser clau en la indústria venedora de joguines i que va anar perdent protagonisme en aquest segle.
L’aposta per produir la pel·lícula va fer que, a mesura que s’acostava la data d’estrena, les accions de Mattel pugessin.
Des del març de 2023, el seu valor en borsa ha anat creixent. El dia de l’estrena, l’acció va pujar un 2 %, indica la cadena Ser, i va arribar a assolir els 20,20 euros, mantenint-se en aquella tònica fins pràcticament el dia d’avui.
No solament l’èxit en taquilla està darrere d’aquesta pujada. A l’agost, les vendes d’aquesta nina havien crescut un 56 %, destaca Business Insider, i es va arribar a esgotar algun model concret.
Segons Statista, el 2017, Barbie va suposar el 34 % de les vendes de Mattel, però la competència d’altres joguines va fer que amb prou feines arribés al 10 % el 2022, indica El Blog Salmón. Les previsions de Mattel mostren un augment de les vendes del 12 al 14 %, que contrasta amb l’anterior previsió del 6 al 8 %, a causa de l’alta demanda de nines, cotxes i figures d’acció.
A més dels nens que han descobert aquesta joguina, que es ven des de 1959, persones adultes han volgut reviure la seva infantesa i, en una ostentació de nostàlgia, han adquirit una nina.
A aquestes línies de negoci cal afegir la signatura d’alguns acords estratègics, per exemple, amb marques de moda, entre les quals hi ha Zara, Primark o Gap. I fins i tot hi ha vessants inesperades, com l’hostaleria, amb la possibilitat de llogar la casa de Barbie que apareix a la pel·lícula, situada a Malibú, EUA, a través d’AirBnB, o d’allotjar-se en suites personalitzades en hotels de les cadenes Hyatt Hotels i Hilton de diferents ciutats del món.
Aquesta decisió de reviure una franquícia a través d’un llançament cinematogràfic suposa una nova via d’ingressos per a Mattel, propietària de drets de joguines icòniques com Masters del Universo.
De moment, la companyia va anunciar poc després de l’estrena de Barbie una relació de gairebé dues desenes de projectes de cinema basats en les seves franquícies: des d’una segona part de Barbie fins a adaptacions de Hot Wheels per J.J. Abrams (creador de la sèrie d’èxit Lost) o Polly Pocket per Lena Dunham (creadora de la sèrie Girls), recull Xataka.
No obstant això, l’empresa té gairebé mig centenar d’idees en desenvolupament inspirades en joguines propietat de Mattel.
L’impacte de la marea rosa de Barbie compta amb variables que han apuntalat el seu èxit. En primer lloc, es tracta d’un producte familiar. En segon lloc, apel·la en part a la nostàlgia. A més, el film que ha incitat aquesta Barbiemania ha estat rebut de manera positiva per audiència i crítica.
Finalment, ha portat amb ell una sèrie d’acords d’explotació de la propietat intel·lectual amb marques de retail, que també deuen haver reportat ingressos a Mattel.
Tot esperant veure com tancarà l’any, la companyia venedora de joguines vol repetir aquesta nova dimensió de propietat de franquícies amb l’impuls d’aquestes noves pel·lícules.
Funcionaran igual que Barbie? Està preparat el mercat per a una allau de revival de joguines? Replicarà Hasbro, la competència de Mattel i propietària de franquícies com My Little Pony o Nerf, aquest model? Només el temps ens dirà si viurem aquestes marees de manera cíclica, posant de moda joguines d’antany.