INNOVACIÓ

Per què parlem tant del metavers?

Temps de Lectura: 5 minutos

Per què parlem tant del metavers?
Avatar

CaixaBank

11 Gener, 2022


Tothom parla del metavers. Les empreses de moda, els gegants aeronàutics, les grans tecnològiques i fins i tot les immobiliàries. Però… què és el metavers?

Simplificant, podria dir-se que el metavers és un món virtual al qual podrem connectar-nos mitjançant una sèrie de dispositius que ens faran creure que hi vivim a dins. La primera vegada que vam llegir sobre l’existència del metavers va ser a les pàgines de Snow Crash, la novel·la signada per Neal Stephenson el 1992 amb tocs de ciberpunk i crítiques al capitalisme.

En ella, es fa referència al metavers com aquest món virtual en què personatges de la realitat viuen una vida paral·lela. Al cap i a la fi, meta significa «més enllà» i vers és «univers».

El metavers actual té els seus antecedents a Second Life, una comunitat virtual llançada el 2003 en què els usuaris, a través d’un avatar en 3D, podien interactuar en espais com els de la vida real: classes, concerts, mítings o cites tenien lloc a la plataforma, que va arribar a tenir prop de 57 milions d’usuaris. Fins i tot tenia la seva pròpia moneda per a transaccions comercials.

Altres precedents són les comunitats de jocs com Roblox, on els usuaris poden crear jocs online. L’empresa, que ha sortit recentment a borsa amb un èxit notable, assegura que té cinc milions de creadors de jocs i 200 milions de jugadors actius al mes.

Un espai comú

La idea de metavers fa que sigui un espai comú a qualsevol companyia o plataforma: un espai virtual on convergeixin usuaris de Google, Facebook o Roblox, a l’estil de la novel·la d’Ernest Cline Ready Player One, adaptada al cinema per Steven Spielberg el 2018.

Igual que avui dia hi ha diverses xarxes socials, és possible que hi hagi de manera simultània i independent diversos metaversos. Tanmateix, també hi ha companyies que treballen per generar un metavers universal denominat omnivers, com ara Nvidia. La seva idea és crear una cosa similar al World Wide Web, on conflueixin tots els metaversos.

Per a Nvidia, el metavers tindrà aplicacions revolucionàries a la feina. Des d’una telemedicina més eficaç fins a un millor entrenament de dispositius de transport no pilotats, ja que no faran les proves al món real, tot evitant accidents.

Epic Games, creador de Fortnite, també treballa en la generació d’un espai compartit en què els usuaris es relacionaran com a iguals. D’altra banda, Niantic Labs centra els seus esforços en la realitat augmentada per crear un metavers ancorat en el món real, després de la seva reeixida experiència de Pokémon Go, tal com recull un informe sobre el metavers elaborat per Goldman & Sachs.

Facebook i el seu metavers

Però també hi ha altres empreses que desenvolupen el seu propi metavers, com ara Facebook. El seu objectiu serà monetitzar els esdeveniments que tinguin lloc en aquest espai.

Per això, serà possible que, si passeges pel seu metavers, trobis botigues de diferents marques on podràs emprovar-te roba virtualment i adquirir-la. També hi haurà concerts, als quals podràs assistir abonant la teva entrada corresponent. Jugar a videojocs online al metavers és una altra de les bases, fins i tot assistir a classe. Podràs visitar museus, monuments, ciutats, interactuar amb amics i fer-ne de nous gràcies a aquesta tecnologia.

La companyia, a més, destaca la sensació de presència: “sentir-se realment present amb una altra persona és l’últim somni de la tecnologia social”, explica en un comunicat.

No obstant això, està per definir, ja que Facebook continua treballant en el seu disseny i implementació, per la qual cosa pot diferir sensiblement del concepte inicial, sobretot si tenim en compte que pot ser que transcorri una dècada fins que es desenvolupi íntegrament. També estan per definir altres assumptes, com ara l’ús de les dades, la ciberseguretat, el ciberassetjament, fraus online o l’ús de la intel·ligència artificial.

La vida al metavers

Algunes empreses ja s’han interessat pel metavers, on tenir una parcel·la pot costar milions. Segons recull Cinco Días, Atari, la famosa empresa de videojocs, ha desemborsat tres milions d’euros per adquirir un espai a The sandbox, una de les plataformes d’aquest món digital.

I és que la indústria del videojoc és una de les que més oportunitats podrien tenir al metavers i permetre l’enlairament d’altres d’adjacents, com ara l’hostaleria i la restauració, l’entreteniment, el fitnes, l’educació o la moda, tal com exposa Goldman Sachs a l’informe ”Framing the future of web 3.0. Metaverse edition”.

Firmes com Balenciaga s’han avançat a aquesta tendència i han desembarcat en l’univers del videojoc Fortnite per promocionar les seves col·leccions. Els jugadors poden vestir els personatges amb roba i complements d’aquesta marca i poden adquirir online aquests models.

D’altra banda, Zara s’ha llançat a conquerir aquest món virtual de la mà de l’app coreana Zepeto. Per fer-ho, ha llançat una col·lecció amb la companyia Ader Error denominada AZ Collection, disponible per a avatars digitals de Zepeto i també físicament en botigues.

Els mitjans de comunicació també aposten pel metavers. Mostra d’això és el cas d’elEconomista, que ha obert corresponsalia en aquest espai per informar del que hi passi com si es tractés d’un àmbit més a cobrir.

Fins i tot la indústria aeronàutica considera que li pot treure partit, ja que gegants com Boeing ja han anunciat els seus plans de construir el seu següent model al món digital.

Accepto les condicions d'ús.