Tothom parla del metavers. Les empreses de moda, els gegants aeronàutics, les grans tecnològiques i fins i tot les immobiliàries. Però… què és el metavers?
Simplificant, podria dir-se que el metavers és un món virtual al qual podrem connectar-nos mitjançant una sèrie de dispositius que ens faran creure que hi vivim a dins. La primera vegada que vam llegir sobre l’existència del metavers va ser a les pàgines de Snow Crash, la novel·la signada per Neal Stephenson el 1992 amb tocs de ciberpunk i crítiques al capitalisme.
En ella, es fa referència al metavers com aquest món virtual en què personatges de la realitat viuen una vida paral·lela. Al cap i a la fi, meta significa «més enllà» i vers és «univers».
El metavers actual té els seus antecedents a Second Life, una comunitat virtual llançada el 2003 en què els usuaris, a través d’un avatar en 3D, podien interactuar en espais com els de la vida real: classes, concerts, mítings o cites tenien lloc a la plataforma, que va arribar a tenir prop de 57 milions d’usuaris. Fins i tot tenia la seva pròpia moneda per a transaccions comercials.
Altres precedents són les comunitats de jocs com Roblox, on els usuaris poden crear jocs online. L’empresa, que ha sortit recentment a borsa amb un èxit notable, assegura que té cinc milions de creadors de jocs i 200 milions de jugadors actius al mes.