Ja fa temps que va creixent el somni del turisme espacial com quelcom normalitzat i la indústria aeroespacial el veu com una interessant font d’ingressos, mentre que altres explotacions comercials acaben d’arrencar, com l’anhelada mineria espacial —material de ciència-ficció, de moment— o els viatges regulars a la Lluna o Mart.
Intents per impulsar aquest negoci ja n’hi ha hagut. El primer va ser el 2001, quan el multimilionari Dennis Tito es va convertir en el primer turista espacial de la història a viatjar fins a l’Estació Espacial Internacional en una càpsula Soyuz. El bitllet li va costar 20 milions d’euros i, lluny de desincentivar aquest tipus de turisme, en anys posteriors sis aventurers més van desemborsar quantitats similars. Però el que semblava el principi d’una àrea de negoci somiada es va estancar el 2009, any de l’últim vol espacial “per plaer”.
El problema és que, fins ara, posar en òrbita qualsevol classe de transport ha demostrat ser tremendament costós. Per exemple, cada llançament d’un antic transbordador espacial de la NASA costava al voltant de 450 milions de dòlars. Ho repetirem. Cada llançament.
Iniciatives privades com SpaceX i el seu Falcon Heavy han aconseguit reduir el vol espacial a uns més assequibles 62 milions de dòlars per llançament. És el camí a seguir i cada vegada són més les companyies privades que fan els seus propis dissenys de propulsors i avions espacials.
De fet, un dels prototips que més han cridat l’atenció els últims anys ha estat l’Skylon. Aquest avió amb nom de malvada intel·ligència artificial està sent desenvolupat per Reaction Engines, una empresa britànica que espera començar a enviar turistes a l’espai l’any 2025. La seva tecnologia puntera, en què han intervingut firmes com Rolls Royce i Boeing, promet viatges a l’òrbita baixa en gairebé 15 minuts. Ho farà gràcies al motor SABRE, una meravella de l’enginyeria que podria fer experimentar als turistes velocitats superiors a Mach 25, o 30.000 km/h.
Aquí entrem en el terreny purament especulatiu, perquè fins ara el rècord de velocitat se situa en Mach 6, o 7.350 km/h. Així que a l’Skylon encara li queda un bon recorregut si vol fer miques aquest rècord.
Una altra de les empreses que es prenen molt seriosament els viatges espacials és Virgin Galactic, una de les marques del conegut multimilionari Sir Richard Branson. Ell serà el primer d’una nova onada de turistes espacials que pagaran entre 200.000 i 250.000 dòlars per un tiquet per viatjar a l’òrbita baixa de la Terra. Una quantitat molt allunyada d’aquells primers 20 milions que va pagar el senyor Tito per ser el primer a viatjar a l’espai per turisme.