Hi ha termes que sempre tornen. Economia de guerra n’és un. A grans trets, el solem fer servir quan passem per una situació econòmica delicada que fa que hàgim de reduir les nostres despeses al màxim i treure el màxim partit del que comprem.
Es tracta d’una expressió molt polivalent, que utilitzem per explicar a un amic per què no anirem a prendre cerveses amb ell com a mínim durant els pròxims sis mesos, o fins i tot per referir-nos a un canvi d’hàbits en la compra de productes de bellesa.
Però l’expressió economia de guerra té un origen molt més literal. Es refereix a les mesures i actuacions que adopten els països quan passen per una situació crítica, com ara un conflicte bèl·lic o les seves conseqüències posteriors. En concret, Philippe Le Billon la defineix com el conjunt d’activitats econòmiques que s’organitzen per finançar una guerra, que passen per la producció, mobilització i distribució dels recursos. Aquestes actuacions influeixen, per exemple, en els impostos, el comerç o el racionament de béns. L’objectiu consisteix a gestionar l’economia de manera que s’acabi guanyant la contesa sense oblidar les necessitats de la població.
No existeix una única forma d’economia de guerra, sinó que cada país desenvolupa la seva pròpia quan ha de fer front a un conflicte d’aquestes característiques. El terme tampoc no és una exclusiva dels països, sinó que també es pot aplicar a grups armats locals que controlen un territori determinat. Per això les estratègies d’economia de guerra que es desenvolupen són molt variades.
No obstant això, hi ha alguns trets que es repeteixen sovint en les situacions d’economia de guerra. Molts ens resulten familiars, perquè els hem vist en pel·lícules bèl·liques que recreen conflictes molt diferents, com Allò que el vent s’endugué o Las bicicletas son para el verano.