Després d’anys treballant en empreses de revenda d’entrades, l’equip actual de Tracer va detectar que aquesta revenda no aportava valor ni als organitzadors ni als compradors i, a partir d’una base tecnològica, va decidir enfrontar-se al problema i donar transparència a aquest mercat. Avui dia, Tracer disposa d’un equip internacional que opera a quinze països. Entrevistem Alberto Martínez, general manager i cofundador de Tracer, per conèixer millor el projecte.
Què ha suposat per a la vostra empresa guanyar un dels Premis EmprenedorXXI?
Per a la nostra empresa ha suposat tot un salt endavant, tant pel reconeixement públic d’un projecte en què fa molt de temps que treballem com per l’oportunitat de treballar juntament amb CaixaBank. Crec que les dues coses són realment importants per al nostre creixement empresarial i que, d’alguna manera, empenyen i fan més fort tot el que ja s’havia creat.
La idea de crear Tracer sorgeix d’una experiència laboral prèvia en empreses de ticketing (revenda d’entrades). Quins problemes i situacions de mala praxi vau detectar en el seu mode d’actuació que us van fer decidir a crear la vostra pròpia companyia?
Efectivament, part de l’equip de Tracer ve d’altres empreses de revenda d’entrades. Aquesta és una de les raons per les quals vam desenvolupar l’Smart Ticket: ens vam adonar que la revenda és ineficient, perquè es beneficia del mercat de què forma part, però no li aporta cap valor. Hi havia des de problemes amb clients que veien que havien pagat un sobrepreu desorbitat, i se sentien enganyats, fins a altres relacionats amb l’autenticitat de les entrades. És un negoci centrat a fer diners a costa del perjudici de les persones que van a aquests esdeveniments en directe i també dels organitzadors, que veuen que el preu que posen i la part que se n’emporten és ínfima si ho comparem amb el que es poden endur les empreses de revenda.
Amb quin objectiu neix Tracer i en què es diferencia d’altres companyies dedicades al ticketing?
Tracer neix amb l’objectiu de tornar el poder i el control de les entrades als veritables propietaris. Som una empresa tecnològica, i això és una gran diferència respecte a altres del sector, que continua sent molt tradicional en aspectes bàsics, però clau, com ara la recollida de dades. Des de Tracer hem apostat per la transparència, per treballar braç a braç amb els organitzadors dels esdeveniments i, d’aquesta manera, crear el millor sistema de venda d’entrades adaptat a les seves necessitats i al seu públic.
Tracer ofereix a l’usuari els seus serveis a través de dos canals: Smart Ticket i Hellotickets. En què consisteixen? Quins avantatges tenen per als fans, els organitzadors i els artistes?
L’Smart Ticket utilitza tota la nostra tecnologia per ficar-se al mòbil de l’usuari en forma de QR dinàmic i permet que els organitzadors controlin el flux complet de compra d’entrades. Gràcies a diferents filtres, l’Smart Ticket impedeix la revenda d’aquestes entrades, o la permet seguint en tot moment les regles de l’organitzador. Aquesta és la veritable novetat des del punt de vista tecnològic. Pel que fa a Hellotickets, és la nostra plataforma global de venda d’entrades, que ja està en funcionament i que suposa un canal de distribució immens per a qualsevol esdeveniment. Els fans d’Itàlia poden comprar entrades per a un festival a Espanya i fer-ho de forma absolutament local. Per als organitzadors i artistes, és una qüestió d’exposició: arribaran a milions d’assistents potencials.
Quin paper fonamental juguen els telèfons intel·ligents en el vostre sistema?
El telèfon intel·ligent és l’eina en què es basa l’Smart Ticket. Actualment, els telèfons intel·ligents formen part de nosaltres com una part més del cos. Per què no aprofitar-ho per simplificar les coses? L’Smart Ticket viu al nostre telèfon i això és el que el fa més segur, perquè cada entrada anirà associada a un dispositiu.
Com heu aconseguit frenar el frau en la venda d’entrades amb la vostra proposta?
Evitar el frau al 100% és una missió realment complicada, però hem aconseguit trobar diversos punts que el faran pràcticament impossible: l’Smart Ticket no és estàtic, de manera que no serveixen les captures de pantalla; va associat a un dispositiu i per transferir l’entrada hem creat un mètode que obliga que les dues persones estiguin o bé juntes o bé en contacte directe, de manera que la compra de centenars d’entrades per revendre-les a desconeguts no es podria dur a terme de forma sistemàtica.
Quins avantatges ofereix la tecnologia blockchain per a Smart Ticket?
Blockchain és el sistema en el qual nosaltres bolquem aquesta informació recollida a l’Smart Ticket, de manera que ens assegura que cada transacció quedi gravada i aquesta informació no es pugui alterar sense permís i coneixement dels organitzadors dels esdeveniments.