Com afecta la transformació digital les empreses?
Temps de Lectura: 5 minutos
CaixaBank
14 Juliol, 2015
Va ser el filòsof Miguel de Unamuno qui al seu dia va dir que “el progrés consisteix a renovar-se”. D’aquesta cita va sorgir la frase feta “renovar-se o morir”, una reflexió sobre la necessitat d’afrontar els canvis per continuar progressant.
Judit Montoriol del Departament de Macroeconomia, àrea d’Estudis i Anàlisi Econòmica de ”la Caixa”, modernitza aquesta expressió en l’informe de ”la Caixa Research” del mes de juliol-agost: “Digitalitzar-se o morir”. Amb això, Montoriol posa de manifest la transformació digital a la qual s’estan enfrontant les indústries i les empreses, a la qual s’han de sumar per “assegurar la seva supervivència i desenvolupament futur”, opina l’experta.
En aquest sentit, hi ha sectors d’activitat que ja estan de ple en la digitalització. Són els anomenats “revolucionats”, com per exemple els mitjans de comunicació i la música. A l’altre extrem hi ha els sectors tradicionals, els quals a poc a poc també se sumen a la transformació digital.
Fenòmens com les xarxes socials, el big data i “l’Internet de les coses” (internet of things) estan contribuint a aquesta revolució digital i, a més, amb resultats favorables. Per exemple, un estudi de The Boston Consulting Group ha demostrat que les empreses líders en l’ús de big data generen un 12% més d’ingressos que les que no l’utilitzen.
Un altre canvi que està comportant l’adopció de les tecnologies digitals és el model organitzatiu dins les empreses, el qual cada vegada més s’està convertint en un model més flexible i descentralitzat. D’altra banda, també ha comportat que s’incrementi l’oferta, ja que la digitalització ha reduït notablement els costos d’entrada en molts sectors d’activitat. Així doncs, ara les empreses s’enfronten a una competència més gran.
Davant d’aquest context, Montoriol no té dubtes: “La teoria de l’evolució de les espècies de Charles Darwin es basa en l’observació que els individus més ben adaptats al mitjà, no els més forts, tenen més probabilitats de sobreviure”; afegeix que, “aplicant la teoria evolutiva al món empresarial, es pot afirmar que només sobreviuran aquelles que s’adaptin més bé al nou entorn digital”.
Per conèixer més sobre l’economia digital, et convidem a llegir el Dossier de l’informe de juliol-agost de ”la Caixa” Research. També pots seguir @laCaixaResearch per estar al dia de l’actualitat econòmica i financera.
Comentaris