Més de 8.600 quilòmetres separen Espanya de Tristan da Cunha, l’illa més remota del món.
Situada a l’Atlàntic Sud, a 3.300 quilòmetres de l’Amèrica del Sud i 2.816 de Sud-àfrica, aquesta illa és la més gran d’un arxipèlag volcànic i l’única de les tres que el componen on habiten persones. A Nightingale, la segona de les illes, viuen pingüins i foques. La tercera porta el nom de l’Illa inaccessible, la qual cosa diu molt del seu nivell d’ocupació.
Tristan da Cunha no té aeroport. Els seus 207 quilòmetres quadrats no són suficients per construir una pista d’aterratge, així que només s’hi pot arribar en vaixell (pesquer i de càrrega) en una travessia que en el millor dels casos pot durar vuit dies, sempre que el mar ho permeti.
A la part més plana d’aquesta illa volcànica es troba l’assentament Edimburg dels Set Mars, integrat per 238 persones que són com una gran família. Allà, tots es diuen «buddy» (col·lega) i tots tenen un paper fonamental en la comunitat.
Cada habitant té tres o quatre professions: són agricultors, però també professors o pescadors. La seva principal activitat econòmica és l’agricultura i la pesca de llagosta i, de vegades, es valen d’un intercanvi particular: els joves canvien a la gent d’edat més avançada productes recol·lectats i recollits amb les seves pròpies mans per oferir atenció o ensenyament als fills.
Tenen una escola, on assisteixen cada dia uns 30 infants; un supermercat amb productes bàsics que arriben de Sud-àfrica; un bar i una oficina de correus, que també fa de banc. Per les carreteres circulen cotxes, però no tenen gasolineres. El combustible arriba en dates concretes a través dels vaixells que s’apropen a les seves costes.
La primera vegada que van tenir televisió va ser l’any 2000 i ara estan entrant a l’era d’Internet. Tenen accés a la xarxa durant algunes hores de la nit. Durant el dia, només el governador de l’illa i el personal de l’oficina de correus s’hi poden connectar, sobretot en cas d’emergència.
Si hi ha alguna cosa que caracteritza Tristan da Cunha és que la vida en aquest indret no seria possible si els seus habitants no es tinguessin els uns als altres.
Precisament aquest sentiment de comunitat ens ha portat a viatjar, guiats per Dentsu Creative, a l’illa més llunyana del món per demostrar a la nostra nova campanya corporativa que tot és possible si tens algú a prop.
A la tardor de 2023, el director Jaime Calachi —membre de l’equip de Dentsu Creative— es va desplaçar fins a Tristan da Cunha per descobrir com era la vida allà.
La seva estada a l’illa li va permetre reunir més de 20 hores de metratge plenes de moments especials, alguns dels quals es poden veure en aquesta campanya que reforça el propòsit de marca de CaixaBank —«Ser a prop de les persones per a tot el que importa»— i el seu valor diferencial com a banc: el seu compromís social.
El recurs creatiu de l’spot principal, centrat en aquesta ubicació llunyana, capta l’atenció a través d’una història diferent i optimista: un viatge des de Tristan da Cunha (allà), una illa que és considerada la més llunyana del món i on els seus 238 habitants porten una vida completa gràcies al sentit de comunitat, fins al nostre país (aquí).
La campanya contraposa les realitats del lloc més remot del món i la del nostre territori, en un relat que aprofundeix en la idea que no hi ha res impossible sempre que tinguis algú al teu costat que doni suport als teus projectes i cobreixi les teves necessitats, siguis on siguis.
Aquesta metàfora ens ajuda a comparar el comportament en comunitat dels habitants de l’illa, en què prevalen la contigüitat i la proximitat, amb la nostra manera de fer banca: som una entitat que actua com a facilitador i que és al costat de les persones per a tot el que importa.
L’spot de 40” és la peça principal de la campanya, que es veu complementada per tres peces més de 20” centrades en la ruralitat, l’emprenedoria i la formació FP en les quals s’expliquen algunes de les realitats de l’activitat de CaixaBank i que ens fan diferencials com banc.
La campanya es podrà veure a la televisió, tant en spots com en accions especials en informatius de televisió , i també a la ràdio, la premsa, els mitjans digitals, les xarxes socials i també el cinema i el metro a les ciutats de Madrid i Barcelona.
En total, es preveu impactar prop de 40 milions de persones en les pròximes quatre setmanes.
Aquestes accions vindran acompanyades d’un pla anual de continguts, que se centrarà en els cinc territoris socials de la marca: emprenedoria, ruralitat, formació FP, gent gran i voluntariat. Serà un recorregut per casos reals per posar en valor el compromís de CaixaBank de contribuir al desenvolupament d’una societat més pròspera.
Amb aquesta campanya busquem comunicar el nostre valor diferencial dins de la banca i reforçar el nostre posicionament com a banc dialogant i proper, amb uns atributs socials que ens acompanyen des dels nostres orígens.
En la nostra activitat diària, donem suport a famílies i empreses i contribuïm al progrés social, centrant-nos en l’emprenedoria, la formació professional, el desenvolupament rural, el voluntariat i la inclusió financera del col·lectiu sènior.
El 2023, vam concedir 1.300 milions d’euros en microcrèdits a través de MicroBank, hem portat els serveis financers a 783 poblacions en risc d’exclusió financera amb les nostres 18 oficines mòbils i desplegat més de 1.600 gestors sèniors per acompanyar els clients d’aquest segment en les seves operacions del dia a dia.
També hem ajudat que més de 6.900 alumnes participin en les activitats de formació professional dual organitzades per Dualiza i hem mobilitzat més de 17.000 voluntaris per intentar construir una societat més solidària.
Perquè aquí, igual que a Tristan da Cunha, l’important és tenir algú a prop.