Chatbots, un nou pas cap a la intel·ligència artificial

07 Juny, 2016

Chatbots, un nou pas cap a la intel·ligència artificial


Qui no tingui al mòbil una aplicació de missatgeria que tiri la primera pedra. Whatsapp, Messenger de Facebook o Telegram són alguns dels sistemes més baixats i usats a nivell mundial. Avui dia, de fet, ja hi ha prop de 2.500 milions d’usuaris únics d’aplicacions de missatgeria a tot el món. Tanmateix, l’ús d’aquest tipus d’aplicacions podria veure’s radicalment revolucionat d’aquí molt poc per l’arribada dels chatbots.

Però comencem pel principi: què és un chatbot?

Es tracta d’un programa d’ordinador dissenyat per simular converses amb usuaris humans, especialment a través d’Internet. És a dir, és una solució d’intel·ligència artificial (IA) que millora la nostra experiència com a usuaris i ens permet interactuar amb les interfícies mitjançant la veu o l’escriptura. A efectes pràctics, per exemple, un chatbot ens facilitarà la feina a l’hora d’emplenar formularis, obtenir la previsió del temps o simplement tenir informació d’un tema concret. A partir d’ara, només haurem de contestar a les preguntes que el programa ens llanci, estalviant-nos temps i simplificant al màxim els processos.

Moltes companyies veuen el potencial de traslladar aquesta innovadora tendència als seus negocis, però, de moment, la majoria no tenen els recursos o les capacitats tècniques suficients per crear un chatbot ells mateixos.

Per això, algunes plataformes com Facebook ja han pres la iniciativa. La companyia de Mark Zuckerberg es postula com un proveïdor d’eines API (de l’anglès, Application Programming Interface) per construir chatbots a mida per als seus clients empresa. D’aquesta manera, en comptes de desenvolupar la tecnologia ells mateixos o tornar-se bojos navegant per la xarxa per trobar qui els pugui ajudar, les empreses podran comptar amb un proveïdor directe.

Sigui de manera autònoma o a través d’altres proveïdors, el que és evident que l’arribada dels chatbots sembla que iniciarà una nova era: la de la missatgeria com a plataforma. Les interfícies conversacionals estan a punt de canviar la manera en què milers de milions d’usuaris interactuen amb el món que tenen al voltant. A més, marcaran una fita fonamental que modificarà la manera en què es configuren i dissenyen les aplicacions, tal com les entenem avui dia.

D’altra banda, els chatbots també tenen importants aplicacions en el sector de la banca. Les interfícies conversacionals poden, per exemple, facilitar la consulta de saldo o ajudar a gestionar transaccions, especialment aquelles que responen a rutines repetitives.

CaixaBank ja ha fet les primeres passes en relació a la intel·ligència artificial. Recentment l’entitat bancària va donar a conèixer la seva aliança amb IBM Watson per potenciar l’assessorament mitjançant la computació cognitiva d’una manera pionera.

IBM Watson és una tecnologia cognitiva que ha obert una nova era de la computació. En comptes de programar-se com els ordinadors convencionals, entén el llenguatge natural de les persones i és capaç de contestar preguntes complexes. Per això, la solució permet a l’entitat bancària potenciar l’assessorament als clients empresa en l’àrea de comerç exterior, una de les que gestionen una quantitat més gran d’arxius i material.

L’equip d’especialistes de comerç exterior de CaixaBank va entrenar IBM Watson perquè el sistema respongui preguntes i dubtes tècnics relacionats amb l’àrea de negoci. D’aquesta manera, IBM Watson complementa el servei que ofereix CaixaBank d’acompanyament a l’expansió internacional de les empreses, que inclou també 85 gestors especialitzats i una xarxa de 23 oficines operatives i oficines de representació que ofereixen cobertura a 56 països i tramiten operacions a 127 països.

Els chatbots i la intel·ligència artificial estan molt a prop. Però, ens acostumarem a parlar a les nostres pantalles? Segur que sí… en el fons ja ho fem.

Deixa un comentari

La teva dirección de correu no será publicada Els camps necesaris están marcats *