“La intel·ligència artificial ens ha permès expandir coneixement a les nostres cinc mil oficines”

13 Juny, 2017

“La intel·ligència artificial ens ha permès expandir coneixement a les nostres cinc mil oficines”


David Almendros és expert en sistemes cognitius. Enginyer informàtic i en electrònica i MBA per ESADE, fa deu anys que és a CaixaBank, on participa en projectes d’IT d’última generació i els lidera. Fa poc participava en un panell del congrés Revolution Banking i aquestes són algunes de les idees que va compartir amb els assistents.

Què són els sistemes cognitius?

La intel·ligència artificial és un canvi de paradigma des de la informàtica que hem viscut fins ara. Quan pensàvem en aplicacions informàtiques, ho fèiem en casuística determinista, és a dir, recollíem totes les possibilitats i, a la vista d’aquestes, el sistema determinava unes respostes davant d’un nombre d’entrades d’informació. Ara, el que entenem per sistema cognitiu o d’intel·ligència artificial són sistemes que aprenen, que fan hipòtesis a partir de confiances i que, amb tot això, prenen una decisió. Més enllà de la banca, pensant per exemple en els cotxes sense conductor, si s’intentessin fer amb la informàtica de sempre, hauries de pensar en tota la casuística, que pot ser infinita. Els sistemes cognitius generen hipòtesis i prenen decisions a partir de la informació que els arriba des de múltiples sensors. Això també té moltes aplicacions per a la banca.

Com pot transformar el negoci bancari la intel·ligència artificial?

Som als inicis d’aquesta etapa en el sector de la banca, però hi veiem tres grans àrees d’aplicació: automatització, per guanyar en eficiència; assistència, en què depenem de l’evolució de la tecnologia, però que suposaria millorar de manera important l’atenció al client, i finalment la democratització del coneixement, com el projecte que ja hem posat en marxa a CaixaBank juntament amb IBM amb l’eina Watson, que ha permès expandir l’assessoria en comerç exterior a totes les nostres oficines i no només a aquelles on teníem experts en la materia.

La intel·ligència artificial aplicada a la banca

Podries posar-nos-en algun altre exemple pràctic?

Amb aquesta tecnologia podem anar un pas més enllà. Ens trobem en el moment de plantejar-nos que una màquina s’encarregui de certes coses que abans requerien la matèria gris d’una persona. Els chatbots, per exemple. En els propers mesos, tot el sector, i també altres empreses de diferents sectors, crearem multitud d’aquestes aplicacions. I és que, a més, hi ha una demanda creixent per part dels clients perquè així sigui. Però, més que una moda, hem d’aprofitar-ho per donar un millor servei. Passar de la petició d’informació a través d’un formulari, per exemple, a la interacció amb un chatbot per poder fer-li preguntes de forma natural i obtenir les respostes sol·licitades.

Si t’han interessat aquests temes, pots visitar la categoria d’innovació d’aquest blog.


COMENTARIOS

1 opinió a “La intel·ligència artificial ens ha permès expandir coneixement a les nostres cinc mil oficines”

Deixa un comentari

La teva dirección de correu no será publicada Els camps necesaris están marcats *