Ciutats intel·ligents que prediuen el trànsit i milloren la circulació

03 Gener, 2018

Ciutats intel·ligents que prediuen el trànsit i milloren la circulació


La mobilitat i la contaminació són dos dels grans reptes a què s’enfronten les ciutats intel·ligents del segle XXI. Durant el mes de desembre van entrar en vigor les restriccions de trànsit a Barcelona en episodis d’alta contaminació. Els vehicles menys ecològics no podran circular per la conurbació de la Ciutat Comtal (Àmbit-40) quan s’identifiqui un alt grau de pol·lució per diòxid de nitrogen.

Madrid, París, Londres, Roma… Són múltiples les ciutats europees que han adoptat mesures per reduir la contaminació durant aquest últim any. A més, algunes urbs han començat a incorporar noves tecnologies per millorar la sostenibilitat i la mobilitat i optimitzar la circulació. Com pot ajudar la digitalització a crear ciutats més sostenibles?

Intel·ligència artificial a peu de carrer

Les congestions de trànsit es poden reduir notablement gràcies a una gestió eficaç dels semàfors, modificant la seva freqüència i sincronitzant-los per aconseguir una bona organització d’aquests llums i, així, arribar a una mobilitat més fluida. Això és el que poden experimentar els ciutadans de Munic des de principis del 2017, moment en què es van instal·lar uns dispositius intel·ligents en diversos semàfors de l’urbs basats en un sistema d’intel·ligència artificial.

Es tracta d’un projecte del programa d’investigació europeu Local4Global. Aquest tipus d’instruments són capaços d’intuir factors i fluxos de trànsit i decidir la durada dels cicles de llum verda dels semàfors. Ho fan mitjançant algoritmes i els temps d’espera poden variar entre 45 segons i 2 minuts. El desembre del 2012 es va implementar un sistema similar a Nova Jersey, que ha aconseguit millorar les condicions de circulació i reduir els embussos un 25%. Un altre clar exemple és la ciutat estatunidenca de Pittsburgh, on també es va instal·lar el sistema i s’ha aconseguit reduir en un 40% el temps durant el qual els cotxes romanen parats.

Coordinació entre diversos sistemes de transport

Què passa quan un carrer està tallat per obres? La ruta d’un autobús es veu sovint modificada a causa dels impediments que poden sorgir durant la ruta. T’imagines que el metro i el bus es poguessin coordinar entre si en cas d’una avaria perquè l’usuari final no es veiés afectat? L’empresa Alstom està treballant amb un programari intel·ligent, Mastria, que analitza la informació i l’estat dels diferents transports públics per proposar solucions eficaces i reorganitzar l’escenari en temps real i, així, donar al ciutadà una via alternativa per desplaçar-se.

Transport públic autònom

L’agost del 2016 es van fer les primeres proves pilot d’autobusos sense conductor a Lió i Hèlsinki. És encara un sector per explorar i per explotar, però el fet cert és que el pas següent d’aquesta nova tecnologia és que el transport públic autònom tingui la capacitat d’intercanviar informació per poder optimitzar itineraris i conèixer l’estat de fluïdesa dels carrers de la ciutat per evitar els embussos.

Així, doncs, l’automatització del trànsit gràcies a les noves tecnologies és un procés imminent. Possiblement arribarà a les nostres ciutats molt aviat per optimitzar la circulació i fomentar unes metròpolis més sostenibles. Perquè, a qui no li agradaria estalviar-se l’embús de cada matí?

Deixa un comentari

La teva dirección de correu no será publicada Els camps necesaris están marcats *