INNOVACIÓ

Automobile Barcelona 2019: cent anys d’automoció

Temps de Lectura: 5 minutos

Automobile Barcelona 2019: cent anys d’automoció
Avatar

CaixaBank

10 Maig, 2019


El primer Saló de l’Automòbil de Barcelona es va celebrar el 1919 al Palau de les Belles Arts del Parc de la Ciutadella. Les imatges d’aquesta primera edició demostren que una fira d’aquesta magnitud va suposar una veritable revolució per a la ciutat.

100 anys després, el Saló segueix en plena forma. Del 9 a l’11 de maig, Barcelona es convertirà en la capital mundial de l’automoció del present i del futur de la mà d’una fira que ha sabut adaptar-se al segle xxi. En el centenari de la seva inauguració, el tradicional Saló de l’Automòbil es converteix en Automobile en una edició que incorporarà tendències com la connectivitat 5G, la conducció autònoma o l’Internet de les Coses i, entre altres novetats, mostrarà els últims models de vehicles híbrids. A l’Automobile Barcelona 2019 es donaran cita més de 44 firmes automobilístiques, un 46 % més que en les edicions anteriors.

Els visitants d’aquesta nova edició del Saló podran fer-se una idea sobre la nova morfologia dels carrers a les ciutats del futur i el seu impacte en la vida quotidiana. Està previst que es presenti també el primer vehicle volador, tot i que no es podrà provar encara.

Un dels principals espais de la fira serà la Connected Street, una passarel·la que permetrà a l’usuari conèixer totes aquestes noves tecnologies i descobrir de primera mà els seus avantatges i inconvenients a través d’una sèrie d’experiències disruptives.

Cotxes que funcionen sols

La Connected Street presentarà els sis nivells de conducció autònoma establerts per la Societat d’Enginyers de l’Automoció (SAE) a través de diferents activitats.

Des del nivell 0, en què el conductor fa gairebé totes les accions, fins al nivell 5, en què el conductor i els passatgers es desentenen de la conducció, hi ha un ampli ventall de tecnologies que faciliten en més o menys grau l’experiència de l’usuari. Avui dia es poden trobar en el mercat vehicles fins al nivell 3 de conducció autònoma; funcions com l’assistent d’aparcament o el monitoratge 360° de l’entorn del vehicle s’englobarien dins aquest tipus d’aplicacions. En el nivell 5, fabricants com Ford i General Motors han desenvolupat prototips de vehicles sense, per exemple, pedals o volant. Són models que utilitzen la connectivitat 5G com a eix central del seu funcionament.

Diversos fabricants van presentar novetats d’aquest tipus a la passada edició del Saló de l’Automòbil de Ginebra, com per exemple el dispositiu OneButton, ideat per Volkswagen i la firma especialitzada Aurora, que incorpora un GPS mòbil que permet trucar el vehicle a distància i fer que reculli el conductor on aquest li indiqui.

Car2Car i Car2x, la seguretat d’estar connectats

El desenvolupament i la implementació de tecnologies com la connectivitat 5G estan centrats a potenciar la seguretat viària a través de dos vessants essencials: la connexió vehicle a vehicle (Car2Car) i la de vehicle a infraestructures (Car2x).

Com actua aquesta tecnologia per evitar accidents? Quan un vehicle equipat amb connectivitat Car2Car detecta a la carretera algun tipus de perill, ho notifica a la resta de vehicles del seu voltant. Aquest sistema funciona mitjançant sensors que, implementats en els automòbils, són capaços de detectar canvis de trajectòria o de velocitat.

La tecnologia Car2x, en canvi, estableix connexions entre vehicles i infraestructures físiques, com per exemple semàfors, que transmeten informació a temps real. D’aquesta manera, l’automòbil pot saber amb antelació, per exemple, el moment en què un semàfor canviarà a verd, i així és capaç de regular la marxa. En el passat Mobile World Congress, SEAT va presentar juntament amb Telefónica el projecte pilot Connected Car, que permet establir connexions entre els vehicles i el mobiliari urbà, fet que suposa un pas més cap a les anomenades ciutats intel·ligents.

Conducció i sostenibilitat: vehicles elèctrics i híbrids

Segons l’avantprojecte de Llei de Canvi Climàtic i Transició Energètica (LCCTE), el Govern d’Espanya es planteja prohibir, a partir de l’any 2040, la matriculació o la venda de turismes i vehicles comercials lleugers amb emissions directes de diòxid de carboni (CO2). Aquesta mesura obliga els conductors a plantejar-se la possibilitat d’adquirir vehicles que funcionin amb combustibles més sostenibles, models que fins avui destaquen per la seva limitada autonomia.

Fins i tot així, alguns dels nous models de vehicles elèctrics com l’Audi e-tron o Nissan Leaf, líder de vendes d’aquesta gamma, estan revertint aquesta tendència. Automobile Barcelona 2019 exposarà també les novetats en aquest àmbit.

Cap als cotxes voladors

Un dels principals atractius de l’Automobile 2019 serà, sens dubte, la presentació del cotxe volador. No és la primera vegada que el Saló de l’Automòbil de Barcelona exhibeix un vehicle d’aquestes característiques: el 1925, l’enginyer murcià Ricardo de la Cierva va presentar l’autogir, una aeronau d’ala giratòria híbrid entre l’avioneta i l’helicòpter.

El 2019, el cotxe volador es diu Pal-V Liberty i és d’origen holandès. El prototip que es veurà a l’Automobile és un vehicle biplaça de tres rodes, que pot passar d’aeri a terrestre mitjançant una breu transició. Per a la seva conducció és necessària, de moment, la llicència de pilot.

Automobile Barcelona 2019 celebrarà amb tota mena de luxes un segle d’existència, en què Barcelona es convertirà per uns dies en la capital mundial del motor.

Accepto les condicions d'ús.