De les ciutats intel·ligents o smart cities, tothom en parla, tot i que es tracta d’un concepte un pel relliscós. No tots els que fan servir aquesta expressió s’estan referint exactament al mateix. Quan comença una ciutat intel·ligent a ser-ho? Ho és quan posa els mitjans per ser sostenible? O quan connecta tot el seu ecosistema urbà?
Sobre aquesta qüestió, la Càtedra CaixaBank de Responsabilitat Social Corporativa de l’IESE ha editat un nou quadern. Sota el títol Smart Cities i Ciutadania Intel·ligent, aquest treball explora el concepte de ciutat intel·ligent i el connecta amb un altre que no és tan conegut, però que és igualment important: el dels ciutadans intel·ligents, entesos com aquells que participen en el disseny i el desenvolupament de les solucions que han de fer que la seva vida diària sigui millor. Un ingredient sense el qual les urbs del futur no aconseguiran afegir el cognom smart que tant anhelen al seu nom.
En aquest sentit, és imprescindible aconseguir que les ciutats intel·ligents tinguin en compte tots els ciutadans, ja que es tracta d’una carència que s’ha pogut observar durant els confinaments per la pandèmia de la COVID-19: mentre les tecnologies de la informació (TIC) van salvar algunes persones de l’aïllament, el fet cert és que també van deixar palesa l’enorme bretxa digital que va fer que moltes altres no es poguessin aprofitar d’aquest avantatge i que en quedessin al marge.
De fet, la pandèmia ha deixat al descobert com resulten ser d’invisibles totes les persones que per manca de mitjans, habilitats o fins i tot ganes no poden accedir als béns i als serveis només disponibles a la xarxa. El quadern urgeix a trobar una solució per a aquesta bretxa digital i proposa fer-ho mitjançant el desenvolupament inclusiu de les solucions digitals que les ciutats vulguin incorporar, un factor fonamental per arribar a tots els ciutadans sense que importin ni la seva condició ni les seves circumstàncies.