Hi ha molts elements que afecten el posicionament d’una pàgina web, factors que sumen o resten punts a l’hora d’aparèixer en les primeres pàgines de resultats de Google. El volum de continguts, el temps de càrrega de la pàgina o el disseny responsive, per exemple, en són alguns.
Les empreses han de conèixer les tècniques SEO per optimitzar el posicionament d’un web a Google. SEO és l’acrònim en anglès de Search Engine Optimization, o el que és el mateix, optimització per a motors de cerca. El SEO o trànsit orgànic respon a una metodologia per fer més comprensible i rellevant un web per als motors de cerca. Això també es pot aconseguir pagant tècniques SEM, Search Engine Marketing, però aquest ja és un altre tema.
Per al posicionament orgànic, Google utilitza un algoritme informàtic conegut amb el nom d’aranya (spyder o crawler) per cercar arxius desats en els seus servidors. Aquests robots es passegen per les pàgines web, recullen tota la informació que hi ha i la classifiquen a la seva base de dades (procés que rep el nom d’indexació). Els enllaços del text i les paraules clau són els principals delators d’aquestes aranyes. Quan creem contingut a Internet, cal tenir present que escrivim per als usuaris finals, però també per a aquestes aranyes.
Les SERP (Search Engine Results Pages), o pàgines de resultats de cerca, són aquelles que mostren els resultats que trobem en el cercador. Google no mostra a tots els usuaris els mateixos resultats davant d’una mateixa consulta. Això varia, principalment, en funció del patró de navegació de cada persona i de la seva geolocalització.
En els resultats de les cerques es combinen continguts posicionats de manera orgànica (a partir de tècniques SEO) i d’altres que es posicionen mitjançant pagament (tècniques SEM) i són senyalitzats com a “Ads” (anuncis).
Les principals tècniques SEO es basen en els hipervincles (linkbuilding) i les paraules clau (keywords). És important incloure’ls ambdós per escalar posicions. A més, Google insisteix a oferir (encara més amb el nou algoritme) un contingut original, útil i fiable per a l’usuari. Un text ideal per posicionar, segons Google, hauria de complir els requisits següents:
– Una extensió d’entre 300 i 800 paraules.
– Paraules clau repartides per tot el text, però principalment en els diferents elements de titulació (títol i subtítols) i en les paraules en negreta.
– Hipervincles a altres pàgines web (enllaços externs) i a la mateixa pàgina web (enllaços interns). Es recomana incloure més enllaços externs que interns.
– Combinar paràgrafs llargs amb d’altres més curts, o llistes, amb l’objectiu de fer els textos més comprensibles.