“En temps de sobreinformació, la creativitat desapareix”. Així definia el neuropsicòleg Andrey Kurpatov alguns dels efectes de la sobrecàrrega d’informació durant l’últim Fòrum Econòmic Mundial de Davos. El que no preveia l’expert és la capacitat dels ciberdelinqüents per idear formes noves d’atacar les seves víctimes. Una creativitat que s’ha disparat enmig de la pandèmia del coronavirus, quan ciutadans i empreses demanen més informació del que és habitual.
Aquestes últimes setmanes han començat a proliferar ciberatacs relacionats amb la crisi del coronavirus. El fet cert és que l’escenari és propici per a aquesta mena de delinqüència: el consum d’internet s’ha disparat, amb increments de trànsit pròxims al 40%, igual que el teletreball.
L’elevada demanda d’informació sobre la pandèmia per part de ciutadans i professionals ha obert noves oportunitats per als ciberdelinqüents. Mentre que alguns han promès no actuar en certs casos mentre duri la pandèmia, altres han decidit aprofitar la situació per difondre els seus atacs. En qualsevol cas, mai no s’ha d’abaixar la guàrdia davant la possibilitat de ser un dels seus objectius. I menys en una situació tan excepcional com l’actual.