Tothom sap que hi ha dies mundials per a tot, fins i tot de vegades d’allò més inversemblants. Avui, 19 d’abril, és el torn de donar protagonisme al mitjà de transport de dues rodes, que, a més, és amic del medi ambient i amant de l’esport: la bicicleta.
Dia Mundial de la Bicicleta: l’ús de les dues rodes
Temps de Lectura: 5 minutos
CaixaBank
19 Abril, 2018
Durant el Dia Mundial de la Bicicleta, més enllà de promoure’n l’ús, es persegueix un triple objectiu: cridar l’atenció sobre els drets de qui la utilitza, destacar-ne els beneficis per a la salut i conscienciar sobre la importància de la mobilitat sostenible. I és que, d’una banda, l’ús de la bicicleta és una forma ideal d’introduir l’exercici en el dia a dia. No només ens ajuda a posar-nos en forma, sinó que a més redueix l’estrès, enforteix els pulmons i pot disminuir diversos riscos, com el de patir un infart de miocardi.
D’altra banda, el fet de viatjar amb bicicleta també suposa importants avantatges ambientals, davant altres mitjans de transport. Es tracta d’un vehicle que es fabrica amb una quantitat reduïda de materials, fet que suposa un estalvi en aquest sentit. Tampoc no genera emissions de CO2 i contribueix així a un aire més net. A més, es tracta d’un transport silenciós, per la qual cosa no causa contaminació acústica.
La popularització de la bicicleta
La bicicleta ens acompanya des del 1817, fa ni més ni menys que 201 anys. La primera bicicleta que forma part dels annals de la història va ser inventada pel baró alemany Karl von Daris, que volia oferir un mitjà de transport més barat i més fàcil de mantenir que els cavalls. Era construïda de fusta i no disposava de pedals, per la qual cosa calia donar-se impuls amb els peus per poder fer-la servir.
Avui dia, la bicicleta és un mitjà de transport popular i estès pel qual, a més, aposten diferents organitzacions públiques i privades pels seus beneficis per a la salut i el medi ambient. Segons l’últim Baròmetre de la Bicicleta a Espanya (juny 2017) fet per la Xarxa de Ciutats per la Bicicleta i la Direcció General de Trànsit (DGT), tres de cada quatre espanyols (74,9%) té alguna bicicleta a casa. A més, la meitat dels espanyols de 12 a 79 anys (19 milions) fan servir la bicicleta amb alguna freqüència, 3,5 milions més que fa 8 anys.
Entre els motius pels quals els espanyols agafen la bicicleta, els principals són fer esport (37,7%) i passejar (36,5%). No obstant això, a les grans ciutats hi destaca l’ús per a desplaçaments quotidians (54,2%), sobretot per anar a treballar o a estudiar. Tanmateix, hi ha preocupació per la convivència amb el trànsit pel perill que comporta i la falta de carrils bici.
De fet, ampliar la xarxa de carrils bici és una de les assignatures pendents a les ciutats europees. Un estudi de l’Institut de Salut Global de Barcelona (ISGlobal) afirma que, amb més carrils, una de cada quatre persones faria servir la bicicleta per desplaçar-se, a més d’evitar 10.000 morts prematures a Europa.
Malgrat que cada vegada són més els espanyols que opten pel vehicle sostenible de dues rodes, el fet cert és que encara tenim un camí per recórrer fins a assolir les ràtios de ciutats com Amsterdam o Copenhaguen, referents pel que fa a l’ús de la bicicleta. No obstant això, hi ha diferències arreu de la geografia espanyola. Un estudi de l’Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) situava Sevilla, València i Palma com les millors ciutats per als ciclistes. Cada vegada són més els Ajuntaments que se sumen a la promoció d’aquest mitjà de transport amb diferents iniciatives. A Barcelona, per exemple, hi ha el servei de lloguer de bicicletes públiques Bicing. A l’altre costat de l’Atlàntic, a la capital equatoriana de Quito, hi ha un sistema similar que presta bicicletes elèctriques als ciutadans. I si ens fixem en Europa, al top 3 hi trobem Copenhaguen, Utrecht (Holanda) i Amsterdam a la llistat anual de l’empresa de disseny danesa Copenhagenize.
CaixaBank en dues rodes
Amb l’objectiu de promoure l’ús de la bicicleta, CaixaBank duu a terme durant l’any diferents iniciatives que tenen com a protagonista la bici. Tres d’elles són el patrocini dels recorreguts populars a Pamplona, Talavera de la Reina i Guadalajara; en aquesta última més de 4.000 participants van pedalejar pels carrers de la ciutat, i es va batre el rècord de les edicions anteriors.