INNOVACIÓ

Bateries: el futur del cotxe elèctric prem l’accelerador

Tiempo de lectura: 5 minutos

Bateries: el futur del cotxe elèctric prem l’accelerador
Avatar

CaixaBank

16 Febrer, 2021


Si hi ha hagut un obstacle que ha impedit que tots, a hores d’ara, estiguem conduint cotxes elèctrics, aquest ha estat la seva autonomia. Aquesta és la paraula màgica que anima alguns conductors i en dissuadeix d’altres a l’hora de passar-se a la conducció elèctrica, juntament amb el preu dels vehicles. Dos factors que depenen en gran mesura d’un element, la bateria, l’evolució de la qual serà essencial per implantar una futura mobilitat de zero emissions locals.

Precisament la innovació en el desenvolupament de bateries serà clau en la popularització dels cotxes elèctrics. Es tracta d’una meta que persegueix la Unió Europea en la seva agenda per complir els seus objectius de descarbonització el 2050. En aquest sentit, un informe de la Federació Europea de Transport i Medi Ambient estima que, a partir del 2030, només s’haurien de vendre aquest tipus d’automòbils al territori comunitari per poder limitar l’escalfament global 1,5 ºC.

Fins llavors, el cotxe elèctric ha de ser capaç d’erigir-se en una alternativa competitiva davant els actuals vehicles de combustió interna. Per fer-ho, ha de superar la barrera d’una autonomia limitada entre recàrregues i l’amenaça d’augment de preu que suposen unes bateries cada vegada més sofisticades. La veritat és que, de moment, sembla que va per bon camí.

L'autonomia es multiplica

Són molts els avenços que ha experimentat el cotxe elèctric durant els últims anys. Potser un dels més importants ha estat l’augment del nombre de quilòmetres que és capaç de recórrer sense haver de parar a endollar-lo.

El 2010, els cotxes elèctrics més populars homologaven prop de 160 km d’autonomia, una marca que es quedava al voltant de 120 km en condicions reals de conducció. Avui, molts models superen els 300 km o els 400 km en ús mixt, en funció de la bateria que portin. Fins i tot alguns ja registren autonomies superiors als 600 km.

Es tracta d’un canvi molt més important del que sembla. Mentre que els vehicles elèctrics de fa 10 anys permetien un ús que pràcticament es limitava als trajectes urbans quotidians com ara anar a treballar o comprar, avui són capaços de portar-nos de viatge si sabem planificar bé les recàrregues. Això significa que els cotxes elèctrics ja comencen a lluitar pel lloc de cotxe principal als garatges dels conductors.

El cor del cotxe elèctric

Una de les principals raons per les quals els cotxes elèctrics recorren cada vegada més quilòmetres entre recàrregues és que les seves bateries guanyen eficiència pràcticament cada dia. Això es deu, entre altres factors, al fet que la seva capacitat per emmagatzemar energia elèctrica ha augmentat considerablement amb el pas dels anys.

Així, els cotxes elèctrics de fa 10 anys portaven bateries molt pesants que subministraven poc més de 20 kWh al motor elèctric del vehicle. Avui, fins i tot els models més petits ja disposen de bateries amb capacitats superiors als 30 kWh i gairebé arriben als 100 kWh en el cas dels més avançats.

Això significa que aquestes bateries tenen la capacitat de transmetre i rebre molta més energia elèctrica que les seves predecessores. També d’emmagatzemar-la en menys temps, fet que suposa temps de recàrrega més curts. De fet, avui és possible recarregar al 80% un vehicle elèctric convencional en menys d’una hora, una marca que fa anys semblava un somni.

En aquest sentit, l’evolució de les bateries ha transcorregut en dos sentits: augmentar la seva capacitat i fer-ho intentant contenir al màxim el seu pes per optimitzar l’ús de l’energia. Un desenvolupament que, en el cas de les bateries dels cotxes elèctrics, té un nom: ions de liti. De fet, és la tecnologia predominant en aquests automòbils, encara que ja es comença a parlar de bateries d’estat sòlid, que podrien arribar a proporcionar encara més autonomia i temps de recàrrega sensiblement inferiors.

El motor de la sostenibilitat

El 2018, les cèl·lules d’ions de liti, que són les que regnen de moment en la mobilitat elèctrica, van acaparar el 45% de les patents relacionades amb cèl·lules de bateries, respecte al 7% de les que es basaven en altres compostos químics. Una gran part d’aquesta activitat té a veure amb avenços relacionats amb els cotxes elèctrics i converteix aquests vehicles en importants catalitzadors del desenvolupament de tecnologia capaç d’emmagatzemar energia elèctrica.

De fet, l’avenç de les bateries és crucial per assolir els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) enunciats per l’ONU, en especial els relacionats amb Energia assequible i no contaminant (n. 7) i Acció pel clima (n. 13). L’Agència Internacional de l’Energia (IEA) considera que la capacitat d’emmagatzematge d’energia necessària per complir aquestes metes globals s’ha de multiplicar per 50 d’aquí al 2040. No només per moure cotxes, sinó també per emmagatzemar l’electricitat procedent de fonts renovables que nodreix la indústria, les empreses i les llars.

Aquest augment de la capacitat d’emmagatzematge es veu afavorit, precisament, pels avenços destinats a convertir els cotxes elèctrics en una opció viable i popular. Tal com reconeix la mateixa IEA, els progressos tècnics i la producció cada vegada més massiva de bateries han fet madurar el mercat i han conduït a un significatiu descens del seu preu.

En el cas dels vehicles elèctrics, els acumuladors d’ió-liti són avui un 90% més barats que fa 10 anys. Un descens que, al seu torn, influeix en el preu d’aquests cotxes, que cada vegada s’assembla més al dels models convencionals. I que, a la llarga, també influirà en les bateries que instal·larem a les nostres llars per aprofitar al màxim l’energia.

Els cotxes elèctrics influeixen molt més del que sembla en la transició energètica que persegueixen països de tot el món. Per això, la seva popularització pot ser clau per assolir els objectius de sostenibilitat que s’han fixat països de tot el món.