SENSE CATEGORIA

Grans moments de la Fórmula 1 al Circuit de Barcelona-Catalunya

Temps de Lectura: 5 minutos

Grans moments de la Fórmula 1 al Circuit de Barcelona-Catalunya
Avatar

CaixaBank

08 Maig, 2019


El mític circuit català acull el Gran Premi d’Espanya de Fórmula 1. Durant la seva història s’ha convertit en escenari d’intenses lluites esportives

Què deu tenir la Fórmula 1 que desperta tantes passions? Adrenalina, competició, velocitat o estratègia poden ser algunes de les respostes a aquesta pregunta. L’emoció forma part de l’ADN de la Fórmula 1. No hi ha millor recepta per mantenir els espectadors enganxats al televisor.

Entre els dies 10 i 12 de maig, torna al Circuit de Barcelona-Catalunya un dels espectacles esportius més impressionants. Serà llavors quan se celebrarà el Gran Premi d’Espanya 2019 de Fórmula 1. En aquest circuit de 4,655 quilòmetres, els monoplaces faran un total de 66 voltes per cobrir 307,230 quilòmetres.

Els ulls de mig món seran a Montmeló, la localitat barcelonina on és el circuit. Allà, els pilots de tots els equips s’afanaran per aconseguir un bon lloc a la graella de sortida.

Per les seves característiques, la competició al Circuit de Barcelona-Catalunya comença a posar-se seriosa ben bé des dels entrenaments. Especialment en aquest circuit, aconseguir la pole pot suposar tenir mig gran premi a la butxaca. L’estratègia a les parades també acostuma a resultar determinant. Això és perquè el traçat presenta poques rectes on avançar i, a més, els equips l’utilitzen per als seus entrenaments oficials. Per aquesta raó, els pilots se’l coneixen de memòria i no hi acostuma a haver errors. Així, les tàctiques adequades cobren especial rellevància sobre l’asfalt de Montmeló.

El Circuit de Barcelona-Catalunya està molt lligat a la Fórmula 1. La província de Barcelona ha tingut tres circuits en què s’han celebrat grans premis de Fórmula 1: Pedralbes, Montjuïc i l’actual, denominat Circuit de Barcelona-Catalunya, a Montmeló.

Un circuit que es va estrenar amb una batalla èpica

Encara que el traçat de l’actual Circuit de Barcelona-Catalunya no dona per a grans avançaments ni moments de tensió, el cert és que la seva inauguració el 1991 va acollir una lluita èpica entre dos gegants de la Fórmula 1: Nigel Mansell i Ayrton Senna. El primer va aconseguir avançar el segon en una lluita agònica sobre una pista estreta i amb només dues rectes.

En una jornada en què la pluja va fer acte de presència i va complicar la conducció, hi va haver aquesta lluita de titans. Les rodes d’ambdós monoplaces van arribar a apropar-se a tot just centímetres en paral·lel durant 500 metres. Els esforços de Mansell van tenir recompensa: va acabar la carrera al primer calaix del podi, mentre que el pilot brasiler, líder del Mundial, va acabar en cinquena posició. De fet, Mansell també guanyaria l’any següent, i el seu equip (Williams) va mantenir l’hegemonia durant els quatre primers anys d’història d’aquest traçat.

En aquest mateix Gran Premi d’Espanya de 1991, Michael Schumacher va lluitar amb ambdós pilots al principi de la carrera. Va pressionar durament Senna i va arribar a avançar Nigel Mansell.

Aquest any, el Circuit de Barcelona-Catalunya retrà homenatge durant el Gran Premi d’Espanya al desaparegut Ayrton Senna, quan fa 25 anys de la seva mort i 28 d’una lluita amb el seu rival Nigel Mansell que queda per als annals d’aquest esport.

El primer campió espanyol es va fer esperar

Des de la inauguració del Circuit de Barcelona-Catalunya el 1991, va caldre esperar 15 anys fins a veure a un espanyol pujar a dalt de tot del podi per regar amb xampany qui se li posés al davant. Va ser Fernando Alonso, que va guanyar el Gran Premi d’Espanya el 2006, durant el seu segon Campionat del Món. Això sí, el seu primer podi en aquesta prova havia estat el 2003, quan havia quedat en segona posició darrere del campió del mundial Michael Schumacher. L’asturià va sumar un total de dues victòries i cinc podis en aquest Gran Premi.

Tanmateix, Michael Schumacher ha estat qui més vegades ha guanyat en la història del Circuit de Barcelona-Catalunya. Ho va fer el 1995, 1996 i entre 2001 i 2004. A més, va aconseguir sumar sis podis més. El 1996 va ser la primera vegada que va guanyar el Gran Premi d’Espanya amb Ferrari, amb més de 45 segons d’avantatge i gràcies a un pilotatge excel·lent sota la pluja.

Un rècord de volta molt recent

Aquesta edició del Gran Premi d’Espanya arriba després de dos anys de domini del mateix pilot. Lewis Hamilton (Mercedes) ha guanyat les dues últimes edicions de manera consecutiva. En total, l’actual campió del món acumula tres victòries i quatre podis a Motmeló.

No obstant això, no és Hamilton, el que té el rècord de volta ràpida al Circuit de Barcelona-Catalunya. L’any passat el va aconseguir Daniel Ricciardo (Red Bull), en volar sobre la pista per establir un temps d’1:18.441.

En els últims dotze anys, Hamilton ha estat l’únic pilot a repetir el primer lloc a Montmeló, de manera que s’han comptabilitzat fins a deu guanyadors diferents. Una posició que sembla donar bona sort a qui l’aconsegueix, ja que, gairebé el 60% de les vegades, el campió del Gran Premi d’Espanya també acaba al capdavant de la classificació del Mundial de Fórmula 1.

POSTS RELACIONATS