Ha plogut molt des del 1967, especialment a Londres, el lloc on va començar a operar el primer caixer automàtic del món en una sucursal del carrer Enfield. Des de llavors, la tecnologia ha permès anar incorporant noves funcionalitats a aquests terminals, com ara ingressar diners, comprar entrades, actualitzar llibretes o triar idioma.
A Espanya disposem de 47.639 caixers, segons dades del Banc d’Espanya de la darreria de l’any passat. El 2021 es van efectuar 652.850.000 operacions de retirada d’efectiu i es va retirar un volum de 111.131,44 milions d’euros a través d’aquests terminals.
Què aportaven els caixers respecte a mètodes anteriors?
Abans d’existir els caixers, totes les operacions havien de passar per finestreta. No sols augmentaven els temps d’espera per ser atesos, sinó per fer la gestió. A més, només es podien fer operacions durant l’horari d’obertura de les sucursals, de manera que si un client necessitava fer una operació en un dia festiu o a la nit, era impossible. Els caixers, com que funcionen 24 hores tots els dies de l’any, resolen aquest problema.
A més, atès que hi ha caixers no sols a les sucursals, sinó en espais estratègics (centres comercials, estacions i aeroports, etc.), donen servei a clients que no s’han de desplaçar fins a un banc per fer la gestió.
A partir d’aquí, la tecnologia va fer la seva màgia i va permetre la creació dels primers wallets digitals o moneders electrònics, que servien per fer pagaments online, generalment per mitjà d’una aplicació. Poc després, es va fer el salt als pagaments digitals a través de dispositius com smartphones o smartwatches, i al desenvolupament d’apps bancàries amb múltiples funcionalitats que pràcticament permeten portar l’oficina dins la butxaca.