ECONOMIA

Per què està de moda invertir en cacau, whisky o proteïna vegetal?

Temps de Lectura: 3 minuts

Per què està de moda invertir en cacau, whisky o proteïna vegetal?
Avatar

CaixaBank

20 Abril, 2022


Invertir en alimentació és una tendència que fa temps que està assentada, sobretot quan es fa a través de fons d’inversió temàtics, però en els darrers temps els inversors s’estan fixant en tota una sèrie d’aliments que s’estan convertint en nou objecte de desig.

L’escassetat d’algunes primeres matèries a causa del canvi climàtic, el luxe i les noves formes de vida tenen molt a veure amb aquesta nova moda. Aquestes són les raons per les quals cada vegada més s’inverteix en cacau, whisky i proteïna vegetal.

Cada imatge oculta una dada. Prem sobre elles per descobrir-la.

Cacao, la base de la xocolata

L’Organització Internacional del Cacau (ICCO) augura una caiguda del 5 % en l’oferta de grans de cacau a causa de la greu sequera que afecta alguns països productors, el que pujarà el seu preu.

A qui no li agrada la xocolata? A part de la seva legió d’aficionats arreu del món, es tracta d’una inversió que està sumant interessats.

Per posar-nos en context, la xocolata es fa a partir del cacau; en concret, de la llavor d’aquest fruit tropical. D’aquesta llavor, n’obtenim una pasta sòlida (pasta de cacau) i una altra de greix (llard de cacau).

Es cultiva principalment a Costa d’Ivori, el Camerun i Ghana. A alguns països d’Amèrica, com ara el Brasil, Colòmbia o la República Dominicana, també se’n conrea.

Per les seves característiques, el clima pot afectar les collites, la qual cosa provoca que el preu del cacau en els mercats fluctuï. Per exemple, la recent sequera a Ghana, amb la reducció de la seva producció, ha fet que durant els primers mesos del 2022 el preu del cacau hagi augmentat.

En conseqüència, hi ha una certa incertesa davant dels efectes de l’escalfament global. D’aquí la seva demanda creixent, sobretot als mercats asiàtics.

Whisky, quan una inversió cap en una ampolla

Entre els anys 2009 i 2019, el valor del whisky es va disparar un 582%, segons l’informe The Wealth Report 2019

El cas d’aquesta beguda és força diferent. A causa de la seva producció limitada (les ampolles estan numerades, la qual cosa ajuda a tenir-ne un control i evitar falsificacions), al seu procés d’obtenció (un bon whisky ha d’envellir per anar guanyant en qualitat) i a la seva fàcil conservació (sobreviu dècades sense alterar-se a l’ampolla), és un producte que crida l’atenció dels inversors, que compren botes o ampolles per guardar-les i donar-los sortida en el moment oportú: quan aquesta collita i aquesta marca escassegin i registrin una major demanda.

A això, cal afegir-hi que el whisky també és un producte que ha augmentat la seva demanda a l’Àsia. En cultures com la xinesa, es dona un valor especial als números, raó per al qual el número de sèrie de l’ampolla, el d’anys d’envelliment o el d’edicions especials orientats al mercat asiàtic poden suposar una singularitat que augmenti el valor d’una ampolla en particular.

L’informe The Wealth Report 2019 de la consultora Knight Frank ja indicava que el whisky seria un dels béns de luxe favorits per part dels inversors d’arreu del món. El seu valor s’havia disparat en un 582 % entre els anys 2009 i 2019. Era el bé de luxe millor posicionat de tots els analitzats per la consultora.

Per part seva, el Whisky Cask Market Overview 2021, que es limita a la inversió en botes, assegura que el 2021 les inversions en whisky van obtenir rendibilitats del 15,45 % en un mercat volàtil i molt incert. Aquesta tendència ha cridat l’atenció de dones i millenials, que han augmentat el percentatge de la seva presència en aquesta mena d’inversions. Tanmateix, cal recordar que es tracta d’un tipus d’inversió que no està supervisada per cap organisme.

Proteïna vegetal, la nova frontera

El mercat d’aliments substitutius de la proteïna animal tindrà un valor de 143.000 milions d’euros el 2030, segons un informe de Bloomberg Intelligence

La sensibilització de la població davant les conseqüències del canvi climàtic, el consum sostenible, la dieta sana o contra el maltractament animal està fent que canviem els nostres hàbits.

El vegetarianisme i el veganisme suposen dues alternatives que cada dia tenen més seguidors. A Espanya, en els darrers quatre anys, 2,1 milions de persones han fet canvis en les seves dietes augmentant el consum de vegetals i reduint o eliminant-ne la carn, segons l’informe The Green Revolution 2021. Espanya té 5,1 milions de vegans, vegetarians o flexitarians.

Aquesta tendència està fent que l’elaboració d’aliments de proteïna vegetal sigui una oportunitat d’inversió. Entre 2018 i 2019, el valor de les vendes de productes vegetals va augmentar a Espanya en un 48 %, fins als 448 milions d’euros, segons l’estudi del projecte europeu Smart Protein El mercat de les alternatives vegetals a Europa: quina és la mida real?.

Segons un informe de Bloomberg Intelligence, el mercat d’aliments substitutius de la proteïna animal tindrà un valor de 143.000 milions d’euros el 2030, el 7,7 % del total del mercat de proteïnes.

En aquest mercat, hi tenen cabuda des de les hamburgueses veganes fins a gelats o maioneses veganes. Això sí, té un important component d’innovació per obtenir noves fórmules i productes i millorar-ne l’aspecte, el gust o la textura.