ECONOMIA

Les noves referents STEM s’obren pas

Temps de Lectura: 5 minuts

Les noves referents STEM s’obren pas
Avatar

CaixaBank

10 Febrer, 2021


Són majoria a les aules universitàries d’Espanya, però la seva presència és molt més discreta en aquelles en què s’imparteixen les conegudes com a disciplines STEM. Les dones ocupen, en concret, el 54,8% de les matrícules, segons dades procedents del Sistema Universitari Espanyol. Un percentatge que comença a baixar si parlem de Ciències (51%) i es desploma en el cas de la branca d’Enginyeria i Arquitectura, on amb prou feines ocupen un de cada quatre seients a les aules de Grau.

Les causes per les quals les nenes i joves no solen optar per carreres tecnològiques o científiques fora de l’àmbit de la salut són variades. Tanmateix, en gran part d’elles trobem paraules en comú, com «prejudicis», «estereotips», «referents» o «confiança». Les dues primeres destaquen per la seva abundància. Les dues últimes, per la seva escassetat.

Precisament aquest és el principal motiu pel qual cada 11 de febrer celebrem el Dia de la Dona i la Nena en la Ciència. Es tracta de cercar solucions a un problema, el de l’escassa presència femenina en disciplines científiques i tècniques, que la societat no es pot permetre. També de donar veu a aquelles dones que no només han seguit la seva vocació en l’àmbit STEM, sinó que s’han convertit en referents amb els quals nenes i dones joves es poden identificar amb facilitat.

Les guanyadores de les últimes edicions dels Premis WONNOW, organitzats per CaixaBank i Microsoft, són clars exemples d’aquesta nova generació de referents que s’obre pas en les disciplines STEM. Dones disposades a enderrocar estereotips i explicar les seves vivències com a estudiants de carreres STEM perquè altres s’animin a seguir els seus passos.

Vocació innata (també per a elles)

Entre els estereotips més estesos pels quals les joves no opten per carreres STEM hi ha aquell que descriu aquest tipus de carreres com una opció que atreu de manera innata només homes. Tanmateix, la realitat contradiu aquest prejudici: també les nenes mostren, des de petites, curiositat i atracció per aquest tipus de disciplines. Així es desprèn, almenys, del que expliquen les guanyadores dels Premis WONNOW des de la seva pròpia experiència.

Carlota Armillas, enginyera industrial i mecànica guanyadora del premi el 2018, sempre va tenir clar que volia ser inventora per ajudar els altres. Mentrestant, Natalia Franch, enginyera informàtica distingida amb el guardó el 2019, arreglava per intuïció els projectors del seu institut, i Carlota Parés –enginyera informàtica i telemàtica, guanyadora el 2019– ja de petita demostrava una gran curiositat pels dispositius electrònics de casa seva.

En el cas de Fátima El Baghdadi, enginyera mecànica guanyadora dels premis el 2019, tenia clar que «volia estudiar una cosa que no és per a nois, sinó per a éssers humans». Una decisió que la va portar a obtenir el seu títol d’enginyera mecànica, malgrat les reticències inicials del seu entorn i l’escassa presència de dones a les aules de la seva facultat.

El problema de la identificació

Precisament la influència de l’entorn i l’abundància d’estereotips de gènere provoca que les nenes tinguin dificultats per identificar-se amb professions STEM. «Quan jo era petita, les joguines eren, per exemple, nines i cuinetes, mentre que els anuncis de joguines més científics com mecanos, pipetes o microscopis solien estar més orientats a un públic de nois», reflexiona Carlota Armillas. «De fet, a la caixa apareixen nens. Vulguis o no, això et desanima i són coses que la societat a poc a poc et va ficant al cap.»

Per Natalia Franch, «sembla que no hi ha dones en sectors com els videojocs o construcció. Sembla que, des de petits, ens separen». Ella també destaca la influència de l’entorn, que pot fer que una estudiant desisteixi de triar una carrera tècnica: «És cert que l’entorn et sol animar a estudiar un altre tipus de carreres, bé per por, o bé perquè és una època complicada en què no saps molt bé què decidir. Tot això fa que, si no tens una elecció molt clara, acudeixis a un camp que coneixes més i que saps amb seguretat que t’agradarà.»

Visibilitzar referents

Un altre problema que dificulta la identificació de les dones amb les professions STEM té a veure amb l’escassa visibilitat dels referents femenins. «Encara que hi ha hagut moltes dones que han contribuït als avenços actuals de la tecnologia, les seves contribucions no s’han fet tan públiques com altres fetes per homes. Jo crec que això influeix molt en les nenes a l’hora de no veure’s elles mateixes dins aquests camps», apunta Carlota Parés.

Atorgar visibilitat a dones que puguin servir com a referents és crucial per aconseguir que altres aconsegueixin identificar-se amb les disciplines STEM i decideixin seguir els seus passos. I aquest és el cas de les guanyadores dels Premis WONNOW, que s’han convertit en exemples de dones que han decidit seguir la seva vocació i confiat en les seves pròpies habilitats per accedir a professions apassionants.

Gràcies a la seva determinació, totes s’han convertit en referents per a moltes altres nenes que mostren el seu interès per aquestes disciplines.

Així les anima a seguir els seus passos Lola Ardura, una de les guardonades en l’última edició i estudiant d’Enginyeria Biomèdica i Enginyeria de Sistemes de Telecomunicació, amb una gran inquietud per aplicar els seus coneixements a ajudar els altres: «A una futura estudiant li diria que endavant, per descomptat. Es tracta de carreres precioses, amb una aplicació molt directa per millorar el dia a dia de les persones.»

«Si verdaderament és el que t’agrada, perdràs l’oportunitat de dedicar-te a això i tenir una vida feliç per por? No val la pena intentar-ho? Fes-ho. No hi perds res», afegeix Carlota Armillas. Al cap i a la fi, tal com recorda Fátima El Baghdadi: «Hi ha moltes noies que estan lluitant pels seus somnis, independentment de la visió que té la societat sobre el paper de la dona en l’àmbit de les carreres STEM.»

Un gran valor per a la societat

Una major inclusió de dones en les disciplines STEM pot aportar importants valors afegits a la societat. Entre d’altres, disposar de tecnologies més completes i diverses gràcies a la inclusió del punt de vista femení en el seu procés de desenvolupament. També comptar amb una part important del talent que, d’altra manera, es perdria.

Així ho considera Nora Carreira, enginyera mecànica guanyadora de la tercera edició dels Premis WONNOW: «Si les noies ens anem animant a estudiar carreres STEM i a obrir-nos pas en aquest món, podrem arribar a fer grans coses».

«Jo espero que, a poc a poc, les dones s’animin i que puguem assolir una major igualtat en aquest camp», afegeix la Nora. Un punt de vista que comparteix Lola Ardura: «Soc optimista, perquè sé que moltes companyes seran futures líders i això ajudarà considerablement que unes estirem de les altres per estar presents en aquest sector», finalitza.

Accepto les condicions d'ús.