1. L’educació s’ha d’adaptar a l’edat del petit: l’equació idònia consisteix a tenir més control de l’ús d’Internet per part del menor com més petit és, per anar avançant en la relaxació de les normes però anar creixent en la informació que se li proporciona a mesura que va creixent i la seva “vida digital” es va assemblant cada vegada més a la d’un adult.
2. Establir unes normes d’ús: igual que, al petit, se li dicten normes per a qualsevol altre aspecte de la seva vida —horaris d’arribada a casa, temps dedicat als estudis, etcètera—, l’ús de la tecnologia i la connexió a Internet també han de tenir regles perfectament delimitades: llocs web que es poden visitar, aplicacions permeses, temps de connexió…
3. Tenir molt clar per a què s’utilitza Internet: jocs, xarxes socials, aplicacions educatives, oci… Internet ofereix tota mena d’experiències i per això és important que els més joves aprenguin com més aviat millor les possibilitats que ofereix i, naturalment, que l’adult sàpiga a què es dedica el menor quan es connecta a la xarxa.
4. Comunicació constant: és fonamental que el menor senti que pot expressar els seus desitjos i dubtes respecte a Internet, sobretot quan s’acosta a l’adolescència i l’ús comença a ser més intensiu. Aquest punt és fonamental quan accedeixen a les xarxes socials o tenen el seu primer dispositiu connectat. Una comunicació fluida pot ajudar a detectar casos de ciberbullyng, mals usos d’Internet i altres problemes que es poden derivar d’un ús incorrecte de la xarxa.
5. Cercar assessorament i ajuda en línia: com hem vist en aquest article, Internet ofereix multitud d’eines i plataformes a les quals pares i educadors poden recórrer per informar-se sobre seguretat a Internet i controlar l’activitat dels menors. De fet, l’INCIBE té un web d’ajuda en línia al qual es pot acudir en els casos més complexos —és un servei gratuït i confidencial.