INNOVACIÓ

Perfils professionals per a una startup d’èxit

Temps de Lectura: 5 minutos

Perfils professionals per a una startup d’èxit
Avatar

CaixaBank

21 Febrer, 2022


Una startup és una petita empresa emergent que es caracteritza per tenir un perfil innovador i tecnològic, un model escalable i una possibilitat de creixement exponencial. No deixem de sentir com moltes d’aquestes companyies, formades per, amb prou feines, un grapat de perfils, aconsegueixen grans quantitats de finançament o són adquirides per grans companyies.

A més d’un bon lideratge basat en un perfil DISC, hi ha uns perfils professionals específics que estan molt cotitzats avui dia per les startups.

Back end

És l’expert que domina el llenguatge de programació utilitzat per a la creació del web o de l’app de l’startup. Ha d’estar sempre al corrent dels avenços en un camp en constant evolució i conèixer els llenguatges més avantguardistes en cada moment.

Què cal estudiar? Forma’t en programació PHP, Java, bases de dades (SQL), sistemes…

Expert en usabilitat

La seva tasca és millorar l’experiència de l’usuari: comprovar els aspectes gràfics i de gestió del web o app, des del formulari de registre fins a l’aparença de cada botó, ja que cada detall influeix directament en la satisfacció del client.

Què cal estudiar? Tot el que té relació amb UX, accessibilitat, disseny d’interacció i interfícies…

Front end

S’encarrega del disseny i la interfície, en estreta col·laboració amb l’expert en usabilitat. La seva funció és fer canvis constants que resultin en la versió més millorada possible per a l’experiència de l’usuari.

Què cal estudiar? Cerca formació en disseny, maquetació i programació d’interfície d’usuari. HTML, CSS i JavaScript.

Enginyer DevOps

Aquesta figura també és extremadament important en una startup, atès que la seva funció és la de coordinar el treball de les persones que intervenen en la creació d’un programa, una app o un web i alhora crear i incorporar processos i eines per automatitzar.

Què cal estudiar? Completa la teva formació i experiència en backend amb estudis de gestió i ciberseguretat.

Expert en growth hacking

És el professional centrat en el creixement per mitjà de la cerca constant de noves idees i tàctiques per aconseguir l’escalabilitat del producte.

Què cal estudiar? Amb estudis de màrqueting o administració d’empreses tindràs una visió completa per abordar aquesta funció.

Expert en big data

Les startups solen generar un important volum d’informació, especialment sobre els perfils d’usuari. La seva funció és la d’analitzar les dades recollides per orientar el rumb d’una startup.

Què cal estudiar? Des d’estudis d’enginyeria, informàtica fins a matemàtiques o estadística poden facilitar-te l’accés a aquest perfil, sempre que et decideixis a acabar especialitzant-te en big data i tractament de dades.

Professionals MBA (Màster en Administració i Direcció d’Empreses)

La seva funció és orientar l’startup tant cap a la generació de valor com cap a la consecució de resultats en el curt termini. Els professionals MBA són experts en direcció financera, però també disposen de formació en comunicació, màrqueting, direcció estratègica o recursos humans, per la qual cosa s’encarreguen de fer anàlisis globals perquè l’startup pugui créixer de manera ràpida i eficaç.

Què cal estudiar? La formació en Administració i Direcció d’Empreses, sigui de grau o de postgrau, et dona els coneixements per desenvolupar aquest perfil.

Director creatiu

És el cap de disseny i és responsable de guiar projectes i iniciatives creatives i innovadores. La seva funció és la d’encaminar la comunicació dels productes o serveis d’una empresa mantenint una estratègia en línia amb la imatge de la marca. La seva visió és fonamental per interpretar els interessos del públic objectiu i aprofitar les característiques de la marca en aquest sentit. D’ell/a solen dependre l’estratègia de màrqueting, publicitat, comunicació i vendes de l’empresa.

Què cal estudiar? Opta per estudis relacionats amb la publicitat, disseny, màrqueting o comunicació.

Especialistes en màrqueting digital, SEO i xarxes socials

El personal de màrqueting s’ocupa de posicionar el producte o servei a Internet per donar-li visibilitat i optimitzar el seu posicionament en motors de cerca.

Què cal estudiar? Cerca formació centrada en comunicació digital, periodisme o màrqueting. No oblidis formar-te en SEO o anàlisi de dades.

Professionals de vendes

S’encarreguen de presentar els productes i serveis de l’startup per fer vendes. Treballen juntament amb el departament de màrqueting i han de conèixer necessàriament a fons tant la companyia com el seu producte o servei.

Què cal estudiar? Màrqueting o administració d’empreses. Aquest tipus de perfils, a més, han de dominar diversos idiomes per poder vendre el producte en diferents mercats.

Advocat

És fonamental tenir un perfil legal que assessori en temes mercantils, laborals, fiscals o de tractament de dades, especialment en un entorn tan canviant i amb diferents legislacions en cada mercat.

Què cal estudiar? Dret, especialment tot aquell relacionat amb telecomunicacions o el producte que comercialitza l’startup.

Expert en recursos humans

Per gestionar els perfils, cal tenir l’assessorament d’un expert en recursos humans. Nòmines, contractes, permisos, beques… L’òptima gestió del capital humà és fonamental per al creixement adequat de la companyia.

Què cal estudiar? Qualsevol especialització en recursos humans.

 

Com veuràs, hi ha un grapat de perfils necessaris per a una startup, però no tots han de formar part de l’equip. Sempre pots optar per col·laboracions freelance, proveïdors o assessors externs.

Informa D&B (filial de Cesce) assegura que hi ha 22.771 startups a Espanya, la qual cosa equival a un 5% del total d’empreses creades entre 2015 i 2020 que mantenen activitat. El 80% ofereix serveis d’alta tecnologia, mentre que el 14% es dedica a activitats manufactureres d’alta tecnologia. De les startups que no es dediquen a la tecnologia, el 36% està enfocat a serveis empresarials i un 18% al comerç.