Números ocults: qui em truca?

08 Juny, 2020

Números ocults: qui em truca?


Contestar o no contestar. Vet aquí la qüestió que ens plantegem cada cop que veiem un número desconegut a la pantalla del nostre telèfon. Tant de bo resoldre-la fos tan senzill com despenjar i preguntar qui ens truca, tal com fèiem fa dècades. Però llavors encara no s’havia inventat la identificació de trucades. Tampoc l’spam ni els fraus telefònics eren un problema generalitzat.

Avui, els números ocults i els desconeguts són per a nosaltres senyals d’alerta, perquè solen ser sinònim de trucades comercials que no volem atendre, o fins i tot d’intent d’estafa. Tanmateix, també poden ser-ho d’oportunitats laborals, avisos importants o fins i tot d’un familiar que ha canviat de número de telèfon. En qualsevol cas, saber qui hi ha al darrere del número que truca és important per saber si hem de respondre una trucada o bé tornar-la després.

Per què ens truquen des de números desconeguts?

Les raons per les quals rebem trucades des de números que no coneixem poden ser molt variades. Simplement pot tractar-se d’algú conegut que no tenim a la nostra llista de contactes. A l’altre extrem, pot haver-hi empreses que ens truquen repetidament per oferir-nos algun producte o servei sense que els l’hàgim sol·licitat, així com intents d’obtenir les nostres dades personals mitjançant enganys, entre altres fraus.

Fins fa alguns anys, també era freqüent rebre trucades des de números ocults o privats. Tanmateix, aquesta modalitat ha caigut en desús per dues raons principals. Una és que moltes persones han deixat de respondre aquestes trucades perquè les identifiquen amb spam comercial. L’altra té a veure amb un canvi en la legislació, que obliga que les ofertes comercials no desitjades es facin des d’un número de telèfon identificable.

Aquest és el motiu pel qual bona part de les trucades que no identifiquem solen aparèixer a la pantalla del nostre telèfon associades a un número concret.

Què diu la llei sobre aquestes trucades?

Davant l’evolució de les trucades no desitjades, la llei s’ha anat endurint per protegir el consumidor. Les normes que afecten aquesta pràctica són molt diverses. Entre aquestes, hi ha la Llei de competència deslleial, la Llei orgànica de protecció de dades, l’RGPD, la Llei general de telecomunicacions i la Llei general per a la defensa de consumidors i usuaris.

Entre altres mesures, aquestes normes estableixen, a més de l’obligatorietat d’utilitzar números identificables per fer trucades comercials o promocionals, que aquesta mena de trucades no es podran fer entre les nou de la nit i les nou del matí, ni tampoc en caps de setmana i festius. També s’obliga les empreses i professionals a facilitar al consumidor que deixi constància, si ho vol, de la seva oposició a continuar rebent propostes per part seva.

I què passa amb les empreses amb què l’usuari manté alguna mena de relació contractual? Doncs que podran contactar-hi, però només per fer ofertes vinculades estrictament amb el producte o servei que tingui contractat.

La legislació vigent també regula la recopilació i el tractament de dades personals, així com els drets que sobre les seves dades tenen els consumidors. Per exemple, la possibilitat de restringir la publicitat no desitjada mitjançant la inscripció d’aquestes dades en una llista d’exclusió publicitària o Llista Robinson.

Com identificar un número que no coneixem

Malgrat que la legislació protegeix àmpliament els consumidors davant l’spam telefònic o els intents de frau, sempre hi ha algú disposat a saltar-se les normes. Aquesta és la raó per la qual s’ha d’extremar la precaució davant les trucades que es reben d’un número desconegut. Esbrinar qui és l’emissor abans de respondre-les o tornar-les és una de les mesures bàsiques que s’han de prendre per evitar molèsties i problemes.

Com que normalment les trucades d’spam telefònic no solen ser individuals, sinó que es fan a un gran nombre de persones, és molt probable que algú ja n’hagi informat abans que ens hi hàgim d’enfrontar. Aquest caràcter massiu de l’spam és precisament la clau que ens ajudarà a protegir-nos.

Hi ha diverses apps gratuïtes que poden ajudar a identificar un número desconegut si s’instal·len a l’smartphone. Una de les més populars és Truecaller, una aplicació que alimenta la seva base de dades de números de telèfon amb les aportacions que fan usuaris de tot el món. No és infal·lible, perquè no té registrats tots els números de telèfon existents, però en molts casos pot ajudar a saber qui truca per decidir si contestar o fins i tot bloquejar qui intenta contactar amb nosaltres.

També hi ha la possibilitat de consultar bases de dades en línia, com Listaspam, en què milers d’usuaris expliquen les seves experiències amb diferents números de telèfon des dels quals han rebut trucades molestes o sospitoses. Aquest servei permet fer cerques inverses per número per saber qui truca i quines intencions té.

Com protegir-nos de l'spam i el frau telefònics

Juntament amb la identificació prèvia del número de telèfon, hi ha una altra sèrie de mesures que ens ajudaran a reduir considerablement l’spam telefònic que rebem. En aquest sentit, l’Agència Espanyola de Protecció de Dades ens anima, simplement, a exercir els nostres drets. Per exemple, mitjançant la inscripció en una Llista Robinson o utilitzant els sistemes que les empreses posen al nostre abast per rebutjar l’ús de les nostres dades amb finalitats publicitàries.

Si l’empresa que ens truca no compleix les normes, es pot denunciar davant l’Agència Espanyola de Protecció de Dades i l’autoritat de Consum corresponent perquè prenguin les mesures pertinents.

En el cas dels fraus telefònics, mai no s’han de facilitar dades confidencials, com ara codis o contrasenyes, que s’hagin sol·licitat amb el pretext de fer comprovacions, per exemple, en comptes bancaris o dispositius electrònics. Si se sospita que es tracta d’un frau o s’han facilitat aquestes dades, cal informar-ne ràpidament el banc i interposar una denúncia, aportant tota la informació que s’hagi pogut recopilar. Tampoc no s’han de tornar trucades perdudes a números amb prefixos sospitosos, ja que poden suposar càrrecs addicionals en la factura telefònica.

Totes aquestes mesures ens poden evitar moltes molèsties i fins i tot ensurts en el nostre compte bancari. Per això és convenient tenir-les en compte.