Des de l’aparició de Siri als iPhones posteriors al 2010, estem immersos en un vertader boom dels assistents virtuals. En efecte, cada gran empresa ha llançat el seu, entre els quals destaquen Alexa, d’Amazon (que va aparèixer el 2014), i Google Assistant, el 2016. Segons un experiment dut a terme per Business Insider, aquests tres assistents ofereixen resultats amb una efectivitat força similar -el vencedor, Alexa, ho fa pels punts-, però que sens dubte ens haurien deixat bocabadats fa poc més d’una dècada. També tenim casos en empreses espanyoles: la pionera Irene del web de Renfe o la recent Aura de Movistar són només alguns exemples.
És cert que els assistents virtuals per veu encara no són perfectes, que tenen errades, i que a vegades provoquen respostes còmiques o malentesos. Tanmateix, algunes veus els veuen com la pròxima onada tecnològica que està a punt d’esclatar.
És el cas del CIO de l’empresa Sngular, Carlos Guardiola, que va declarar a la darrera Chief Innovation Officer Summit celebrada a Istanbul que “el repte que tenim davant és descobrir quina és la proposta de valor que es pot portar a l’usuari en aquest nou canal, i com aconseguir que la identitat de la marca no quedi diluïda per la plataforma. Ara mateix hi ha una eclosió de plataformes, desenvolupades per gegants com Google, Amazon, Apple, Alibaba, Xiaomi o Samsung, però és possible que es produeixi una important especialització o polarització d’aquestes”.
L’expert afegeix que, per a les empreses que els adopten, els principals avantatges d’aquest tipus d’assistents serien el reforç del vincle amb el client, la creació d’una identitat pròpia, i l’oportunitat d’aprendre de l’experiència d’altres companyies per conquerir territori. Sense anar més lluny, a CaixaBank, més d’un milió de clients han interactuat amb Neo, i han generat un total de dos milions de converses. Neo és capaç de respondre més de 450 preguntes relatives a informació de negoci de l’entitat i ofereix un alt índex de confiança en les respostes.
Amb la recent activació del servei a Google Home i Amazon Alexa, els clients de CaixaBank ja poden interactuar amb els assistents virtuals a través d’aquestes aplicacions així com de les apps corporatives CaixaBankNow i BrokerNow.
Comentaris