ECONOMIA

Black Friday 2021: més despesa, però amb crisi de subministraments

Temps de Lectura: 5 minutos

Black Friday 2021: més despesa, però amb crisi de subministraments
Avatar

CaixaBank

24 Novembre, 2021


S’aproxima la data clau de les compres de novembre, el Black Friday. Però una sèrie de dinàmiques podrien afectar a aquesta cita comercial tal com la coneixem.

Problemes de subministraments

Des de l’estiu, experimentem una crisi mundial de subministrament de mercaderies. L’augment de la demanda a nivell internacional durant els últims mesos ha generat uns colls d’ampolla a causa de que l’oferta no ha pogut recuperar-se tan ràpidament.

Es tracta d’una tempesta perfecta, una confluència de circumstàncies que dificultarà que molts productes estiguin disponibles de manera immediata a botigues i magatzems.

Els confinaments a la Xina durant la pandèmia ja havien causat aturades a les seves fàbriques, alentint i disminuint la producció, amb el consegüent desajust entre oferta i demanda.

Tanmateix, actualment, la situació s’ha agreujat per diversos motius: la crisi energètica que viu la Xina fa que les fàbriques estiguin començant a registrar parades en la seva producció, desembocant en un encariment del preu de producció i del transport.

Com a conseqüència, el desajust als ports fa que la mà d’obra no doni l’abast amb la càrrega i descàrrega de contenidors, que s’acumulen als ports de la Xina i de països d’Occident. Per això, hi ha una escassa disponibilitat de contenidors, que fa que el seu preu s’elevi.

La situació ha forçat que els preus dels nolis es multipliquin per deu respecte a l’any passat, segons informa Diario Sur. I, a tot això, cal afegir que la puntualitat en el transport marítim s’ha reduït del 80 % el 2019 al 30 % el 2021, segons el mateix mitjà, cosa que implica un retard de 8 dies, el doble d’abans de la pandèmia.

Aquest complicat escenari logístic posa en una situació complicada la disponibilitat de productes fabricats a la Xina no només per al Black Friday, sinó també per a la campanya nadalenca. I si ens allunyem de la Xina, la crisi de transport al Regne Unit, deguda a la falta de conductors de camió pel Brexit, tampoc no ofereix una perspectiva favorable respecte als productes britànics.

El president de l’associació catalana de comerciants Retailcat, Joan Carles Calbet, en declaracions a EFE, assenyala que s’experimentaran “més problemes de falta d’alguns productes per escassetat de components i microxips i pels considerables retards en l’entrega de mercaderies”.

Pujada de preus

L’increment de l’IPC al nostre país (la inflació general va pujar a l’octubre fins al 5,4%, registrant un nou màxim en gairebé 30 anys), també es veurà reflectit en les nostres compres de cara al Black Friday, sobretot si tenim en compte tot l’anterior: no només puja el preu de fabricació del producte en origen, sinó també els costos del seu transport.

Més despesa

L’estalvi generat per les llars espanyoles a causa de les restriccions a la mobilitat durant els pitjors mesos de la pandèmia està afavorint una recuperació del consum en 2021. És possible que moltes llars tinguin en compte la crisi de subministraments i avancin les seves compres nadalenques al Black Friday, augmentant el seu pressupost per aquesta data.

La pujada de preus, no obstant això, també provoca que, per adquirir el mateix producte, el desemborsament sigui major enguany respecte a anteriors edicions del Black Friday, malgrat les ofertes i promocions.

Per tot això, els experts estimen que, el 2021, la despesa mitjana dels espanyols per al Black Friday creixerà un 20 % respecte a 2020, segons les dades de l”Informe Black Friday 2021′, elaborat per Webloyalty, que recull Europa Press. Aquesta despesa serà de 180 euros de mitjana per persona. La despesa mitjana prevista per al Cyber Monday, el dilluns posterior al Black Friday, serà similar a la registrada l’any passat, al voltant dels 98 euros.

Amb tot, la capacitat de reacció i absorció de l’augment dels costos per part de les empreses i la flexibilitat dels consumidors davant l’escassetat d’alguns productes (és a dir, si estan disposats a substituir un tipus de consum per un altre) determinaran la magnitud de l’impacte dels problemes de subministraments sobre el consum (CaixaBank Research estima que els colls d’ampolla contribuiran -0,3 p. p. al creixement del PIB en 2022).

No obstant això, els comerciants manifesten la seva preocupació per la repercussió que aquest escenari pot provocar en el Black Friday i la campanya de Nadal, els quals junts suposen el 35 % del total de les vendes anuals del sector, informa EFE.

Accepto les condicions d'ús.