Fa anys que ja s’intuïa el potencial de la tecnologia en el sector turístic. El 2017, un estudi de la consultora McKinsey Institute deixava entreveure que la intel·ligència artificial (IA) oferia al sector del turisme un 128 % de valor afegit respecte d’altres sectors.
Des d’aquesta data, la IA, així com altres solucions tecnològiques, s’han anat implantant al turisme, que té a tocar una oportunitat d’or per digitalitzar-se gràcies al desemborsament dels fons europeus Next Generation.
Aquest sector pot trobar en la intel·ligència artificial i en el big data uns grans aliats. En funció dels resultats que llanci l’aplicació d’aquestes dues tècniques, les empreses turístiques poden prendre decisions basades en tendències amb absoluta immediatesa, tot ajudant a corregir estratègies sobre la marxa. Per exemple, es poden detectar modificacions en tendències d’elecció de destins, fet que permet ajustar a la demanda transport o recursos hotelers.
D’altra banda, tant la IA com el big data permeten acompanyar el viatger durant tota l’experiència del viatge. Des d’una fase germinal, en què el viatger comença a plantejar-se quin tipus de viatge vol i estudia diversos escenaris, fins al moment de reserva, de viatge, d’estada i també a la tornada, quan fa la seva valoració. D’aquesta manera, es pot anar facilitant la informació necessària en el moment idoni, perquè la informació sigui oportuna, accessible i útil.
En aquest àmbit, els chatbots i assistents virtuals de veu tenen molt a dir. Aquests últims s’encarreguen de recollir informació sobre hàbits i preferències dels consumidors per millorar futures experiències a través del Machine Learning.
Per exemple, l’app de viatges tripAbrood, especialitzada en turisme familiar, utilitza IA, machine learning i motors de recomanació per oferir a les famílies les opcions que millor encaixen amb les seves necessitats particulars. El seu valor rau en el fet que ofereixen menys opcions, però de més rellevància per a la família en concret.
Segons els creadors de l’app, moltes famílies estan acostumades a reservar les seves vacances online, però es frustren per l’aclaparadora quantitat d’opcions que se’ls ofereixen. L’app soluciona aquest problema assumint les preferències de la família i presentant resultats en funció d’aquests criteris.