El 2002 va entrar en vigor el nou sistema d’IPC amb base 2001 i ho va fer carregat de novetats, com ara la seva publicació en dotze grups i l’actualització de les seves ponderacions a partir de l’Enquesta Contínua de Pressupostos Familiars (ECPF). És a dir, aquest IPC va ser el primer a tenir en compte les rebaixes, a revisar anualment les ponderacions i a encadenar els índexs. Un sistema posterior, amb base 2006, augmentaria la mostra de municipis i el nombre de preus recollits i d’articles del cistell de consum. Allò que es pretén amb tots aquests canvis és fer un retrat com més fidel millor de l’evolució dels preus i del cost de la vida a Espanya.
Aquest índex no deixa d’evolucionar i la base 2011 va entrar en vigor el gener del 2012 amb moltes novetats. A més de tenir en compte conceptes com ara el preu de l’oli o del calçat, van entrar en joc el cost de les tauletes tàctils, de la fotodepilació o del logopeda. D’altra banda, però, desapareixien altres conceptes en desús com ara el lloguer de pel·lícules. Sí, l’IPC s’adapta als canvis i es modernitza. Com nosaltres.
Avui dia, el sistema que fem servir té base 2016 i, a més de desglossar en més gran mesura la informació, ha portat nous ajustos al cistell de consum (blog de CaixaBank) que s’analitza: serveis en línia com ara Netflix o Spotify i les càpsules de cafè substitueixen altres conceptes com ara el DVD o les videocàmeres.
Sens dubte, la història de l’IPC és la història dels nostres hàbits de consum, de la transformació social tan intensa que Espanya ha viscut en les darreres dècades i que, naturalment, té encara molts capítols per oferir.