Prioritzar experiències gratificants per damunt de l’adquisició de béns o serveis duradors, com ara un habitatge o un vehicle. Aquest és el canvi en els nostres hàbits com a consumidors que reflecteix el terme diverflació, segons explica el Banc d’Espanya.
Aquest impuls per viure el dia és el que ens porta cada vegada més a viatjar, sortir a prendre alguna cosa o gaudir d’un espectacle que ens endurem de record, en comptes de gastar-nos els diners en roba o mobles.
No és tan important el preu de l’experiència com aquesta en si mateixa. Tal com explica el Banc d’Espanya, aquesta tendència augmenta el risc que es disparin els preus en sectors orientats a l’oci.
Les dades palesen aquest canvi en el consum, que és diferent de l’experimentat després d’altres crisis. Segons l’enquesta de pressupostos familiars de l’INE, la despesa mitjana per llar en roba i calçat ha baixat dels 1.463,11 euros el 2018 als 1.319,98 euros el 2023. Malgrat això, l’efectuada en restaurants i hotels ha augmentat dels 2.947,56 euros als 3.310,67 euros en aquests mateixos anys.
D’altra banda, gastem menys en mobles i articles de la llar: de 1.371,91 euros el 2018 hem passat a 1.349,33 euros el 2023.
De fet, si ens fixem en el total de la despesa mitjana per llar, l’habitatge (31,8 %) i l’alimentació (16,3 %), dues partides bàsiques, continuen sent les que concentren més percentatge de despesa. No obstant això, les dues següents estan més vinculades a l’oci, en part en el cas dels transports (11,6 %) i majoritàriament en el de l’hostaleria (10,1 %).
Això significa que gastem en establiments com són bars i restaurants només sis punts percentuals menys que en alimentar-nos. Vestit i calçat amb prou feines suposen el 4 % de la despesa mitjana per llar.