Tal com explica Unicef, la pobresa infantil és un problema que s’ha de tallar des del principi. Això es deu al fet que els infants amb pitjors nivells de benestar n’arrosseguen les conseqüències durant tota la seva vida. Intentar mitigar aquest impacte quan són adults no només redueix les probabilitats d’èxit, sinó que resulta més costós i complicat. En aquest context, l’educació apareix com un antídot contra les desigualtats que es generen en la infància i que poden marcar tota la vida d’un infant.
Aquest és un dels principals motius pels quals l’ONU va fixar un dels seus Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) al voltant d’aquesta qüestió. En concret, l’ODS 4 (Educació de qualitat) proposa garantir una educació inclusiva, equitativa i de qualitat, així com promoure oportunitats d’aprenentatge durant tota la vida com una via per garantir la prosperitat dels adults del futur.
Tanmateix, aquesta meta s’ha vist amenaçada enguany a causa de la pandèmia del coronavirus. Segons un informe de Forética, el tancament dels centres educatius va afectar 9,5 milions d’estudiants a Espanya i va impossibilitar, en molts casos, els resultats d’aprenentatge pertinents.
A més, les desigualtats en l’accés a internet i a dispositius electrònics que permeten seguir les classes en cas d’aïllament provoquen, al seu torn, una bretxa cada vegada més profunda entre els estudiants que formen part de famílies amb un bon nivell adquisitiu i els que no. Segons Forética, aquesta desigualtat entre famílies i centres educatius amb més o menys recursos genera cada vegada més conflicte social.